We zijn een week verder en hoewel alles is veranderd, is er niets veranderd. Of dit is tenminste hoe ik de afgelopen week veel dingen heb waargenomen. Dit geeft me soms echt een surrealistisch gevoel. Het probleem voor mij is dat ik geen referentiekader heb om op terug te vallen en dit lijkt waar te zijn voor de meeste mensen met wie ik contact heb gehad. Het beste hiervan is dat mijn weerstand tegen nieuwe ideeën de afgelopen maand is weggevallen.

Het lijkt mij dat we onze eigen ergste vijanden worden zodra we een bepaald niveau van comfort bereiken. We scheppen, denk ik meestal onbewust, deze comfortzones waarin we vast komen te zitten, ten nadele van ons. De corona-crisis heeft me zeker geholpen om in korte tijd uit enkele van mijn comfortzones te komen.

In het vorige artikel hebben we vooral gekeken naar het behoud van middelen en ideeën over hoe om te gaan met een onmiddellijke crisis. Voor dit artikel wil ik ideeën bekijken over hoe we ons kunnen aanpassen en onze salons en klinieken draaiende kunnen houden.

Heb je je klanten opgevolgd tijdens de lockdown? In een salon of kliniek zijn we er zo aangewend dat onze klanten naar ons komen. Omdat dit de laatste tijd niet is gebeurd, zijn we naar hen toe gegaan? Ik bedoel niet fysiek, maar hebben ze van ons gehoord. Er is veel te zeggen over algemene communicatie via sociale media, maar heb je contact opgenomen met individuele klanten? Een eenvoudig ding dat we kunnen doen, is onze klanten vragen of we hun hun gebruikelijke aankoop kunnen sturen. Alleen omdat een klant niet in de salon of kliniek is geweest, wil nog niet zeggen dat ze is gestopt met het gebruik van de artikelen die ze gewoonlijk bij je heeft gekocht. Dit is ook een goede gelegenheid om haar een kleine tester te sturen van een product waarvan je denkt dat het nuttig voor haar kan zijn.

Heb je enkele visuele communicatieplatforms geïmplementeerd in de follow-up van je klanten? Hoe zit het met een Q&A een of twee keer per week wanneer je een groepsgesprek hebt met je vaste klanten en hun vragen over persoonlijke verzorging beantwoordt. Je kunt dit idee ook gebruiken om inkomsten binnen te brengen. Doe een betaald online consultatie en geeft een deel van de prijs terug in de vorm van een kortingsbon voor een behandeling wanneer je heropend. Je kunt bijvoorbeeld € 25, vragen voor een consult en vervolgens aan het einde van het consult € 10, kortingsbon geven, inwisselbaar voor een toekomstige behandeling.

Heb je enkele online verkoopplatformen uitgeprobeerd om ervoor te zorgen dat de kleinhandel van je bedrijf blijft draaien? Therapeuten hebben de neiging om verkoop en detailhandel uit de weg te gaan. Tijdens deze tijden zal dit deel van je bedrijf je maken of breken.
We moeten er ook voor zorgen dat we onze klanten motiveren om terug te komen naar de salon of kliniek zodra het mogelijk is. Misschien kan je je klanten een handgeschreven briefje sturen met een cadeaubon voor een specifieke aanvulling op een behandeling.

Dit zijn alleen maar enkele ideeën die we kunnen uitvoeren om ervoor te zorgen dat we blijven bestaan. Een ding dat ik zeker weet, is dat wanneer ik het ene begin uit te voeren, het onvermijdelijk naar het volgende leidt. Het is nu het moment om ervoor te zorgen dat we waarde hebben om onze klanten en de samenleving in het algemeen te bieden. Alle systemen die voortbouwen op algemeen, gemiddeld en massa zullen instorten in tijden van sociale afstand en verminderde participatie.

Seth Godin praat al voor jaren over het concept van het minimaal levensvatbare clientèle. Het doel is niet om iedereen te dienen. Het doel is om de mensen te dienen waaraan je waarde kunt bieden. Kijk naar je bedrijfsdoelen en bereken het kleinste klantenbestand dat je nodig heeft om dit te bereiken. Het enige wat je nu hoeft te doen, is deze groep de best mogelijke waarde te geven.