Overleef om te gedijen — Deel één

posted in: Uncategorized | 0

Ik herinner me dat toen ik als tiener op internaat zat, mijn kamergenoot en ik urenlang dagdroomden (meestal tijdens de studietijd) over hoe geweldig we zouden zijn geweest als we deel uitmaakten van de grote pioniers die nieuwe landen en beschavingen ontdekten en ontwikkelden.
Vele jaren later heb ik dat gevoel terug. We staan aan de vooravond van het herontdekken en herdefiniëren van de beschaving zoals we die kenden. De corona-crisis heeft zeker de knuppel in het hoenderhok gooit, en we hebben lockdowns meegemaakt die vier maanden geleden niet eens in te denken waren. Maar, zoals bij alle grote veranderingen, gaat het gepaard met onzekere tijden.

Ik denk dat, vooral in de esthetische industrie, de manier waarop we zaken doen en met klanten omgaan tegen het einde van het jaar enorm veranderd zal zijn. Dit schept gelegenheden voor diegenen die ze willen pakken. Hiermee verdwijnen enkele andere bekende gelegenheden die we nu uitbaten. Zoals Darwin zei: ‘Het is niet de sterkste van de soort die overleeft, noch de intelligentste die overleeft. Het is het meest aanpasbaar aan verandering die overleeft.’

Ik denk dat contant geld een van de belangrijkste factoren zal zijn bij het bepalen van het overleving of verdwijning van onze bedrijven over de komende zes tot twaalf maanden. Het is nu tijd om eens goed te kijken wat we met ons geld doen. We hebben om twee redenen geld nodig; ons voortbestaan te verzekeren en om deel te nemen aan de ontwikkeling van een nieuwe economie.

Als ik zeg dat het tijd is om eens goed te kijken naar wat we met ons geld doen, bedoel ik niet dat we gewoon botweg moeten stoppen met uit te geven. We moeten uitgeven aan wat ons zal helpen te overleven en wat ons zal helpen groeien. Vroeger had ik deze filosofie om 20% van mijn middelen te besteden aan conservering en 80% aan groei. Voor het komend jaar ga ik het aanpassen naar 40% conservering en 100% groei. Dit komt niet omdat het coronavirus mijn wiskundige vaardigheden heeft beïnvloed, maar omdat wat vroeger mijn beste was, nu veel beter moet worden.

Ik stel voor dat de hooft regel bij het bekijken van te betalen facturen zou zijn: doe anderen niet aan dat je niet wilt dat anderen jou aandoen. Sla niet eenvoudig een betaling over voor een dienst of product die al is geleverd als je je in een financieel moeilijke situatie bevindt. Neem contact op met je leverancier en probeer een nieuw betalingsschema op te stellen waaraan je je kan committeren. Onthoud dat hij of zij op je betaling vertrouwt op dezelfde manier als je op de betaling van je klant. En zonder leveranciers heb je niet meer een bedrijf. Het duurt een lang tijd om een reputatie op te bouwen en alleen maar een moment om die te vernietigen. Denk ‘lange-termijn’ bij de beslissingen die je moet nemen, ook al is het om een korte-termijn probleem op te lossen.

Als je instaat bent om aan je directe verplichtingen te voldoen, maar je moet bezuinigen om ervoor te zorgen dat je in deze gunstige positie blijft, kijk dan welke luxe uitgaven je nu heeft. Probeer alle luxe uitgaven zo snel mogelijk te elimineren. Bekijk je incasso-opdrachten en automatische betalingen. Welke van die betalingen ben je vergeten, die direct stopgezet kunnen worden.
Maak een lijst met betalingen die zonder boetes kunnen worden uitgesteld, maar onthoud dat deze betalingen op een bepaald moment nog moeten worden gedaan en onthoud de hooft regel.

Pas de 80/20-regel toe op je voorraad. Welke 80% van de voorraad die je in huis heeft, levert alleen 20% van je omzet op en probeert er zo snel mogelijk van af te geraken. Voer een lockdown-promotie en converteer zo veel mogelijk van je voorraad in contant als je kunt. Vooral producten met een ‘houdbaar tot’ datum.

Pas de 80/20-regel toe op je klantenlijst en wijd je toe aan de 20% van de klanten die 80% van je omzet binnenbrengen. Wat ik hiermee bedoel, is dat je er voor zorgt dat je ze niet kwijtraakt aan een concurrent. Je hebt ze nodig om je hier doorheen te helpen.
Van de overblijvende 80% die 20% omzet oplevert, zoek je naar die klanten die je bedrijf niet hebben geholpen, maar alleen je middelen hebben gedraineerd en geraken ze zo snel mogelijk kwijt.

Neem de tijd om de 80/20-regel te leren, ook wel bekend als het Pareto-principe. Deze manier van denken wordt belangrijk bij je beslissingen over de toewijzing van middelen. Ik wil dit artikel eindigen met een laatste gedachte: we moeten zo goed mogelijk voorbereid zijn op het onbekende, maar dat betekent niet dat we de hele tijd in angst moeten leven. Bereid je zo goed mogelijk voor, maar laat niets je uit je flow halen.