Therapeuten hebben doorgaans de perceptie dat vooraf ingestelde en fabrieksprotocollen voor hun klanten zijn geoptimaliseerd. Dit is echter niet de realiteit. Bij het gebruik van vooraf ingestelde en fabrieksprotocollen zijn er twee dingen waar je rekening mee moet houden.
De eerste is dat de ingenieurs die de machines ontwerpen en programmeren, zich meestal in een ander deel van de wereld bevinden dan de therapeuten die de machines gebruiken. De ingenieurs hebben een feedbackgroep die voor hen gemakkelijk toegankelijk is. Zo worden lasers door lokale gebruikers getoetst en worden lokale mensen behandeld. De implicatie hiervan is dat de voorinstellingen zijn gebaseerd op de huid- en haartypes van deze referentiegroep.
De tweede factor die in overweging moet worden
genomen, is dat de fabrikant aansprakelijkheid probeert te
elimineren.
Dit doen ze door protocollen te bieden die zwakkere
resultaten opleveren, maar zo veilig mogelijk zijn.
Het is daarom belangrijk om de wetenschap achter lasertherapie volledig te begrijpen, zodat je je klanten de best mogelijke resultaten kunt bieden. Het is ook een ongelukkig feit dat sommige fabrikanten en hun vertegenwoordigers zullen gebruiken maken van veralgemeende verklaringen en pseudo-feiten om hun machines te promoten.
De grootste factor bij de optimalisatie van behandelingen is niet de apparatuur, maar de kennis en het begrip van de technologie die de therapeut mee werkt en de technieken die de therapeut toepast. Een diepgaande kennis stelt de therapeut instaat om voorbij de angst te komen die hem of haar verhindert de behandel parameters aan te passen, die inferieure resultaten veroorzaken.