Door Raymond Schoeman.
Adverteren kan de beste investering zijn die je kunt doen of het kan een grote kostenpost voor je zaak zijn. Voor de meeste kleine bedrijven lijkt dit laatste de meeste waarheid te bevatten. Maar het kan anders zijn.
In dit bericht kijken we naar zes veelvoorkomende fouten die ervoor zorgen dat een advertentie ondoeltreffend wordt.
Vraag iemand anders, met een frisse blik, om je advertenties na te kijken voor deze zes veelvoorkomende fouten. En luister met een heldere geest naar hun opmerkingen. Als je op enig moment het gevoel hebt dat je moet verdedigen of uitleggen; heb je een probleem.
1. Je identificeert en kwalificeert je potentiële klant niet in je advertenties.
Advertenties zijn van nature invasief. Wat ik hiermee bedoel is dat niemand zit te wachten tot jouw advertentie voor haar verschijnt. Het verschijnt voor iemand die bezig is met iets anders. Of ze bladert door een tijdschrift of scrolt door een sociale media pagina. Je advertentie is op dat moment geen ‘graag geziene’ gast. Je advertentie moet de kijker in één kijk vertellen dat hij er is om een belangrijke boodschap aan haar over te brengen. En waarom ze het niet mocht negeren.
2. Je potentiële klant ziet niet binnen een seconde waar je advertentie overgaat.
Generiek krijgt geen aandacht. We hebben allemaal een lange lijst met dingen die onze aandacht vereisen en we zijn altijd opzoeken naar een mogelijke oplossing. Wanneer een advertentie een specifiek probleem aanpakt en een oplossing biedt voor een probleem op onze lijsten, trekt dat onze aandacht. Nog een laserkliniek pakt geen enkel probleem aan en biedt geen enkele oplossing. Een laserkliniek die gespecialiseerd is in het verwijderen van haar veroorzaakt door hormonale veranderingen na een zwangerschap, pakt een specifiek probleem aan. En biedt een oplossing.
3. Je bewijst niet aan je potentiële klant dat je meer weet en een superieure service biedt.
Niemand vindt het leuk om een ‘labmuis’ te zijn. Je advertentie moet de kijker vertellen dat zij niet de eerste is en dat velen vóór haar hiervan hebben geprofiteerd. Als de kijker eenmaal weet dat zij niet de eerste is, wil ze weten dat jij een specialist bent in jouw vakgebied.
4. Je advertentie nodigt jetoekomstige client niet uit om meer over je en je services te weten te komen als ze op dit moment nog niet gereed is om te kopen.
Tussen 1% en 2% van de mensen die je advertentie bekijken, en erdoor overtuigd zijn om je als beste oplossing te kiezen, zijn gereed om te kopen. Het is duur om advertenties weer te geven voor deze kleine groep mensen. Je moet de kijker die vandaag niet gereed is om te kopen, maar binnenkort wel, een manier bieden om een band met je op te bouwen.
5. Je advertentie geeft de kijker geen duidelijke instructies over wat ze vervolgens moet doen en een reden om dit zonder uitstel te doen.
We zijn allemaal ons hele leven geconditioneerd om instructies op te volgen. Geef je in je advertentie duidelijke instructies die de kijker kan volgen? En geef je de kijker een dwingende reden om het zonder uitstel te doen.
6. Je potentiële klant weet niet hoe ze contact met je moet opnemen.
Hoe hersenloos dit ook mag klinken. Het is ongelooflijk hoeveel advertenties er worden weergegeven zonder zichtbare contactgegevens. Of het heeft maar één contactmethode die niet compatibel is met je typische klant.