Een van de meest voorkomende vragen die we bij LaserCollege krijgen is; welke machine moet ik kopen? Deze vraag heeft geen kort antwoord. Zelfs als het niet je eerste machine is die je koopt, blijft het een uitdaging om het goed te doen. In dit artikel zullen we enkele stappen onderzoeken die je moet nemen om tot een antwoord op deze vraag te komen.
De apparatuur die je in je kliniek of salon gebruikt, zijn hulpmiddelen die je nodig heeft om een bepaald resultaat te bereiken. Houd er rekening mee dat je verwachte resultaat en dat van je klanten niet hetzelfde zijn. Daarom kan je je beslissing over apparatuur niet baseren op de verwachtingen van de klant. Om op het punt te komen waarop je weet welke apparatuur het beste bij je past, stellen we meestal enkele denkoefeningen voor.
Het eerste dat je moet doen is, gaan zitten en nadenken over het eindresultaat dat je wilt bereiken met je kliniek, salon of spa. Stel je voor dat je het project hebt voltooid en dat je kliniek precies zo draait als je wilt. Schrijf in je dagboek op hoe de perfecte werkdag verliep.
Beschrijf de fysieke plaats, hoe ziet het eruit en hoe voel je zich, terwijl je in je gedachten door je kliniek wandelt? Je begroet je eerste klant van de dag, hoe is de interactie? Wat zegt de cliënt over de vorige behandeling? Wat zijn haar verwachtingen van deze en de komende behandelingen? ‘S Middags besluit je iets te eten in een plaats dicht bij je kliniek en terwijl je daar was, hoorde je iemand praten over je kliniek (ze raadde het haar vriend aan), wat zei ze?
Wanneer je dit eindbeeld in je hoofd hebt, is het gemakkelijker om een lijst te maken van de behandelingen die je in je kliniek wilt geven. Onthoud dat deze behandelingen je naar je einddoel zullen brengen. Als je een lijst met behandelingen hebt die je wil bieden, ben je gereed om te gaan kijken naar de apparatuur die je hiervoor nodig heeft.
Op dit punt in tijd ga je op het internet en begin je te kijken naar apparatuur die het beste bij je behoeften passen. Het enige is dat je een half uur later totaal overweldigd bent en dat alles wat je dacht te weten, regelrecht uit het raam ging.
Als je een nieuwe koper bent, is het beste wat je op dit moment kunt doen, je technische kennis van zowel behandelingen als apparatuur vergroten. Het geld dat je in dit stadium uitgeeft aan geschikte training, bespaar je vertienvoudigd wanneer je apparatuur gaat kopen.
Als je geen nieuwe koper bent, gaat dan zitten en denk na over de vorige machines die je hebben gehad. Teken twee kolommen op een pagina, één voor voordelen en één voor nadelen. Schrijf het merk en model (of de naam) van je laatste machine bovenaan en begin dan alles wat je leuk vond aan die machine onder voordelen op te lijsten. Voeg ook dingen toe die met deze machine goed hebben uitgepakt en die je niet had verwacht. Onder de nadelen noem je alles wat je irriteerde aan de machine en problemen die je hebt meegemaakt en waarvan je geen herhaling wilt. Doe deze oefening voor elke machine die je hebben gehad.
Als je eerder machines had gehad, denk dan na over de mensen/bedrijven die je hebben voorzien van apparatuur. Heb je een goede relatie opgebouwd met je leveranciers en hebben zij je goed van dienst kunnen zijn? Welke veranderingen in deze relatie zullen voor je een verbetering betekenen? Als je een vervelende ervaring heeft gehad met een leverancier, wat kun je dan doen om herhaling ervan te voorkomen?
Als het je eerste machine is die je wilt kopen, denk dan eens aan elke transactie met hoge waarde die je eerder heeft gedaan, zoals de aankoop van een voertuig of eigendom. Wat was er goed aan die leveranciers/agenten en wat niet?
Nadat je alle bovenstaande oefeningen heeft voltooid, bent je bijna klaar om een machine aan te schaffen. Het laatste stukje van de puzzel is je technische kennis. Je moet de behandelingsparameters die belangrijk zijn voor de behandelingen die je wil doen volledig begrijpen. Als je de behandelingsparameters kent en begrijpt, ben je klaar om een machine te kiezen.
De volgende keer zullen we enkele beloften bekijken die distributeurs en fabrikanten in hun marketingmateriaal doen. Wat betekent het echt voor je en hoe kun je weten of het waar is of niet?