We krijgen vaak therapeuten die onze opinie vragen
over apparatuur die ze willen kopen. Ze sturen een advertentie of
offerte door en vragen meestal of het mogelijk is om X te doen met
deze apparaat. De informatie die door onze mailboxen is gekomen in de
loop van de jaren is veranderd van informatief tot fantasierijk tot
een punt dat 95% van wat we nu zien kan worden geclassificeerd als
Sci-Fi of Pie-in-the-sky.
Gezien de inspanning die we soms
moeten leveren om vast te stellen wat in sommige omstandigheden waar
of mogelijk is, is verbijsterend. Het is begrijpelijk dat de koper
vandaag de dag gewoon overweldigd is.
Een van de eerste dingen die we meestal aanbevelen, is dat als ze het beloven, je het persoonlijk moet ervaren. Hiermee bedoelen we niet een eenmalige snelle demo, maar een complete kuur of minimaal 4 behandelingen. Als een vertegenwoordiger je een video laat zien van hoe deze wonder apparaat in 9 minuten ontharing op twee volledige benen kan uitvoeren, doe dan minstens 4 volledige been-sessies met deze apparaat met die exacte techniek op jezelf en wacht vervolgens 3 maanden voordat je een koopbeslissing neemt. Als het waar is, is deze machine de moeite waard om de volle prijs voor te betalen. En als je wordt gedwongen om een aankoopbeslissing te nemen zonder de juiste persoonlijke ervaring, is de beste beslissing altijd om nee te zeggen.
Dus wat zijn de belangrijkste thema’s die we
tegenwoordig tegenkomen in het marketingmateriaal dat ons wordt
toegestuurd?
De eerste is de behandelingssnelheid. Het is al
een tijdje dat fabrikanten een ‘wapenwedloop’ hebben op wie de
snelste behandeling biedt. De claims waren vroeger een tijdsbesparing
van 10% tot 30% op de concurrentie. Nu is het niet ongebruikelijk om
een bewering te horen dat het langste deel van de klantinteractie het
swipen van de creditcard van de klant is.
De waarheid is dat er geen machine op de markt is
die te traag is om een commercieel succesvolle laserkliniek te
runnen. Zelfs met de snelle apparaten moet je de snelheid in
werkelijkheid verlagen als je blijvende resultaten wilt behalen
zonder ernstige bijwerkingen. Als we haarverwijdering als voorbeeld
nemen, is de thermische beschadigingstijd die nodig is voor ontharing
tussen 200 ms en 400 ms. Omdat er maar weinig mensen zijn die
milliseconden kunnen waarnemen, betekent dit niet meer dan twee
pulsen per seconde. Bovendien moet je de dermale papilla verwarmen
tot 65 °C of meer. Je hebt dus voldoende energie nodig die op een
follikel is gericht om het haar te verwarmen en de warmte de tijd te
geven om zich naar het omringende weefsel te verspreiden en
vervolgens te zorgen dat het omringende weefsel een bepaalde tijd
boven een minimumtemperatuur blijft.
Zoals we in eerdere
artikelen hebben besproken, kom je weg met minder energie en een
glijdende beweging, als je dik donker haar hebt op een licht genoeg
huid voor de eerste twee sessies.
Behalve de tijd die nodig is voor de reactie in de huid, moet je ook tijd in rekening brengen voor huidkoeling en comfort voor de klant, anders krijg je geen terugkerende cliënten. Houd er rekening mee dat laserbehandelingen luxe behandelingen zijn en de belangrijkste factor voor het runnen van een succesvolle laserkliniek is de klantervaring. Zelfs als je resultaten superieur zijn aan alle andere, kan je zonder een goede klantervaring geen kliniek laten werken. Dit betekent dat je client je diens meer moet waarderen dan het geld dat ze bij je heeft te besteden. Door een redelijke hoeveelheid tijd met de client door te brengen levert een grote bijdrage aan de waargenomen waarde die je biedt.
Een ander thema dat populair wordt, zijn diodelasers met meerdere golflengten. Dit is wanneer de machine een handstuk heeft met 3 verschillende golfengten diodes. Het algemene argument is dat het je het beste van alle drie de golflengten biedt. Het probleem is dat het alleen een deel van de waarheid is. Het bied je ook de slechtste van alle drie de golflengten en verdeelt het vermogen van de van het apparaat over drie diodes met verschillende efficiëntiefactoren. De drie golflengten verhogen de fluence of ‘kracht’ van de machine niet. Het blijft hetzelfde, maar is nu verdeeld over 3 golflengten.
We hebben tot heden nog geen bewijs gevonden dat een handstuk met meerdere golflengten meer waarde of voordeel biedt dan een handstuk met één golflengte voor ontharing. Omdat de golflengte het doelmoleculen in de huid bepaalt, krijg je een situatie waarin je je energie verdeelt over meer moleculen die de energie absorberen. Voor zoiets als huidverjonging kan dit een goede zaak zijn en daarom geven IPL’s goede verjongingsresultaten.
Het laatste waar we in dit artikel naar zullen
kijken, zijn de technische specificaties. Het is tegenwoordig bijna
onmogelijk om nauwkeurige specificaties voor een machine te krijgen.
Een fabrikant heeft voor elke machine een reeks opties en biedt de
klant alleen specificaties die er goed uitzien op papier en mogelijk
beschikbaar zijn op de duurste versie. De meeste kopers hebben hier
geen moeite mee, omdat ze het toch niet begrijpen. De technische
specificaties vertel je wat je precies koopt en wat je ermee kunt
doen.
Als je een apparaat wil kopen, moet je op de volledige
technische specificaties voor het model en de versie van de machine
die je wil kopen aandringen en iemand zoeken die je kan helpen deze
te begrijpen.
Het is begrijpelijk waarom mensen apparatuur kopen zonder te begrijpen wat ze kopen, omdat de misinformatie zo overweldigend is. Maar houdt hier rekening mee; zodra je een machine heeft gekocht, krijg je je geld niet terug als je zich realiseert dat het de verkeerde machine was voor je behoeften of de persoon die de machine aan je heeft verkocht je heeft misleid. Er is een algemene misvatting dat mensen denken dat wanneer ze apparatuur kopen voor professionele exploitatie, ze ook onder de wetgeving consumentenbescherming vallen. Dit is niet het geval, de wet gaat ervan uit dat als je diensten of producten professioneel wilt verkopen, je over de nodige kennis beschikt om de juiste aankoopbeslissingen te nemen.