COVID-19: Ronde twee

posted in: Uncategorized | 0

We hebben plotseling weer een pandemie terug. Vanaf de ene dag op de andere willen politici geen televisie-interviews meer doen en begint de schuld-geven-spel opnieuw. Dus, wat zijn wij kwijt tijdens deze korte periode van oplichting die we hadden? Onze naïviteit.

We hebben geen onwetendheid meer over wat er nodig is om de statistieken redelijk te houden. We hebben niet langer een blinde overtuiging dat we het maar voor een korte periode zullen moeten volhouden en het zal weer goed worden. Mijn vraag is wat het voor mij als eigenaar van een esthetische kliniek betekent?

Het hele collectieve denken dat ons door de eerste COVID-19 golf hield, was dat het in de niet al te verre toekomst weer normaal zal worden. Nu wordt het duidelijk dat het niet meer normaal zal worden. Het zal stabiliseren op iets wat nog onbekend is. Dus, hoe bereid ik mezelf en mijn bedrijf voor op deze komende rit?

Ik wil beginnen met een kleine les die ik tot nu toe in mijn eigen leven heb geleerd. Wat er ook gebeurt, het is lang niet zo erg als de media willen dat je gelooft. We kijken allemaal op naar de media om ons op de hoogte te houden, maar het heeft één grote fout. De media zijn ook druk bezig iets te verkopen, voornamelijk reclame, en goed nieuws verkoopt lang niet zo goed als slecht nieuws. Blijf daarom op de hoogte, maar blijf niet gevangen in de publieke opinie. Zoek een manier voor jezelf om een objectief oordeel te kunnen vellen over hoe het gaat. Het maakt niet uit hoe eenvoudig het is, het moet je gewoon verankeren in tijden van onzekerheid.

Op dit moment is mijn grootste uitdaging hoe herdefinieer ik waarde? Als we voor een periode van twee jaar staan waarin fysiek contact en korte afstand tussen mensen ten alen kosten ontmoedigd worden, wat is dan de echte service die ik aan mijn klanten zal leveren?

De diepte en omvattendheid van de diensten die we onze klanten bieden, zal meer betekenis krijgen. Als je zich alleen op behandelingen hebt gericht en geen detailhandel in je kliniek hebt geïntroduceerd, hoe gaa je de verminderde behandelingen dan aanpakken? Maar het gaat niet alleen om het verkopen van producten. Bied je je klant iets unieks aan? Heeft de klant echt een reden om naar je toe te komen, of kan de supermarkt dezelfde of zelfs meer waarden bieden?

Waar de supermarkten geweldig in zijn, zijn opties en keuze. Helaas denken veel therapeuten dat ze dat ook te bieden hebben. Als opties en keuze de enige dingen zijn die je je klanten te bieden hebt, hebt je niets meer te bieden dan de dichtstbijzijnde supermarkt.

Heb je gespecialiseerde kennis die je kunt toepassen om tot een beslissing te komen? Kennis is niets waard, toegepaste kennis is van onschatbare waarde. Het enige dat de wereld op dit moment nodig heeft, zijn moedige mensen die bereid zijn hun kennis toe te passen om tot beslissingen te komen.

Naarmate we meer en meer worden overspoeld door een zee van opties en keuzes, hebben we meer concrete beslissingen nodig. Wanneer je de mogelijkheid hebt om je klant te begeleiden in het besluitvormingsproces, heb je meer waarde te bieden dan de meeste anderen. De vraag is nu hoe pas je dit toe in het dagelijks leven?

Je begint door je klanten te leren kennen en hun behoeften en voorkeuren te begrijpen. Alleen dan kun je je client helpen een beslissing te nemen die haar het meeste voordeel biedt. De eenvoudigste manier om dit in je kliniek te introduceren, is om te beginnen met je 20% topklanten. De klanten die verantwoordelijk zijn voor de meeste nettowinst in je bedrijf. Leer deze klanten een echte klantervaring te bieden en het kan zijn dat deze groep voldoende is om je door turbulente tijden te dragen.