COVID-19: Ronde twee

We hebben plotseling weer een pandemie terug. Vanaf de ene dag op de andere willen politici geen televisie-interviews meer doen en begint de schuld-geven-spel opnieuw. Dus, wat zijn wij kwijt tijdens deze korte periode van oplichting die we hadden? Onze naïviteit.

We hebben geen onwetendheid meer over wat er nodig is om de statistieken redelijk te houden. We hebben niet langer een blinde overtuiging dat we het maar voor een korte periode zullen moeten volhouden en het zal weer goed worden. Mijn vraag is wat het voor mij als eigenaar van een esthetische kliniek betekent?

Het hele collectieve denken dat ons door de eerste COVID-19 golf hield, was dat het in de niet al te verre toekomst weer normaal zal worden. Nu wordt het duidelijk dat het niet meer normaal zal worden. Het zal stabiliseren op iets wat nog onbekend is. Dus, hoe bereid ik mezelf en mijn bedrijf voor op deze komende rit?

Ik wil beginnen met een kleine les die ik tot nu toe in mijn eigen leven heb geleerd. Wat er ook gebeurt, het is lang niet zo erg als de media willen dat je gelooft. We kijken allemaal op naar de media om ons op de hoogte te houden, maar het heeft één grote fout. De media zijn ook druk bezig iets te verkopen, voornamelijk reclame, en goed nieuws verkoopt lang niet zo goed als slecht nieuws. Blijf daarom op de hoogte, maar blijf niet gevangen in de publieke opinie. Zoek een manier voor jezelf om een objectief oordeel te kunnen vellen over hoe het gaat. Het maakt niet uit hoe eenvoudig het is, het moet je gewoon verankeren in tijden van onzekerheid.

Op dit moment is mijn grootste uitdaging hoe herdefinieer ik waarde? Als we voor een periode van twee jaar staan waarin fysiek contact en korte afstand tussen mensen ten alen kosten ontmoedigd worden, wat is dan de echte service die ik aan mijn klanten zal leveren?

De diepte en omvattendheid van de diensten die we onze klanten bieden, zal meer betekenis krijgen. Als je zich alleen op behandelingen hebt gericht en geen detailhandel in je kliniek hebt geïntroduceerd, hoe gaa je de verminderde behandelingen dan aanpakken? Maar het gaat niet alleen om het verkopen van producten. Bied je je klant iets unieks aan? Heeft de klant echt een reden om naar je toe te komen, of kan de supermarkt dezelfde of zelfs meer waarden bieden?

Waar de supermarkten geweldig in zijn, zijn opties en keuze. Helaas denken veel therapeuten dat ze dat ook te bieden hebben. Als opties en keuze de enige dingen zijn die je je klanten te bieden hebt, hebt je niets meer te bieden dan de dichtstbijzijnde supermarkt.

Heb je gespecialiseerde kennis die je kunt toepassen om tot een beslissing te komen? Kennis is niets waard, toegepaste kennis is van onschatbare waarde. Het enige dat de wereld op dit moment nodig heeft, zijn moedige mensen die bereid zijn hun kennis toe te passen om tot beslissingen te komen.

Naarmate we meer en meer worden overspoeld door een zee van opties en keuzes, hebben we meer concrete beslissingen nodig. Wanneer je de mogelijkheid hebt om je klant te begeleiden in het besluitvormingsproces, heb je meer waarde te bieden dan de meeste anderen. De vraag is nu hoe pas je dit toe in het dagelijks leven?

Je begint door je klanten te leren kennen en hun behoeften en voorkeuren te begrijpen. Alleen dan kun je je client helpen een beslissing te nemen die haar het meeste voordeel biedt. De eenvoudigste manier om dit in je kliniek te introduceren, is om te beginnen met je 20% topklanten. De klanten die verantwoordelijk zijn voor de meeste nettowinst in je bedrijf. Leer deze klanten een echte klantervaring te bieden en het kan zijn dat deze groep voldoende is om je door turbulente tijden te dragen.

Diodelaser handstuk met drie golflengten: marketing gimmick of geavanceerde technologie?

Plotseling lijken de handstukken van de diodelaser met drie golflengten de grootste vooruitgang op het gebied van ontharingslaser voor het decennium. Maar is het waarheid of bedrog? De argumenten zijn logisch en niet gemakkelijk te weerleggen. Dus voor de meesten lijkt het de nieuwste vooruitgang op het gebied van ontharingslasers.

Omdat het jaren duurt om een nieuwe technologie nauwkeurig te beoordelen, is het nog te vroeg om uit ervaring te spreken. Maar wat we wel kunnen doen, is naar de wetenschap kijken en het nieuwste en beste tegen onze bestaande verzameling collectieve kennis te evalueren. En met de uitkomst van deze evaluaties kunnen we enkele voorspellingen doen.

Het eerste waar we naar zullen kijken, is de daadwerkelijke mechanische werking van het combineren van drie verschillende diodes in één handstuk. Dit is mogelijk, zoals we allemaal weten, maar heeft het een prijs die we liever niet weten? Een van de grootste uitdagingen bij het bouwen van een diodelaser is het beheersen van restwarmte. Dit is de warmte die een diode genereert en die in het handstuk achterblijft bij het omzetten van energie van elektriciteit in lichtenergie. Deze warmte is een van de belangrijkste factoren in de levensduur van een diode en een fabrikant moet het interne koelsysteem van de machine optimaliseren om deze warmte kwijt te raken.

De restwarmte die ontstaat, verschilt tussen de verschillende golflengten diodes. Door een handstuk met drie golflengten te bouwen, kan een fabrikant optimaliseren voor een van de golflengten en niet voor alle drie. Twee van de diodes worden dus niet geoptimaliseerd. Sommige fabrikanten gaan voor een verdeling van 50%, 25%, 25% tussen de golflengten, wat aangeeft dat het systeem is geoptimaliseerd voor de 50% golflengte. Andere fabrikanten gaan voor een verdeling van 33,3%, 33,3%, 33,3%, wat aangeeft dat voor één of geen van de golflengten is geoptimaliseerd.

De voorspelling die we uit deze kennis kunnen maken, is dat een systeem dat is geoptimaliseerd voor een specifieke diode, zoals een handstuk met een enkele golflengte, stabieler zal zijn en beter zal presteren dan een systeem dat gedeeltelijk is geoptimaliseerd. De kans dat een handstuk met een enkele golflengte breekt, is dus veel kleiner dan die van een drie golflengten handstuk, de productieve levensduur van dit systeem met één golflengte zal ook aanzienlijk langer zijn. Dit is puur technisch en gaat over het apparaat, maar is wel van belang voor diegene die voor het apparaat moet betalen.

De keerzijde van de medaille om de voordelen van drie golflengten te hebben, is dat je ook de nadelen van drie golflengten hebt. Wat ik hiermee bedoel, is dat je als therapeut je behandelprotocol niet langer kunt optimaliseren om de resultaten te verbeteren, voor zover je dat kunt wanneer je met één enkele golflengte werkt. Heb je een donker huidtype? Hoewel je 50% Nd:YAG in je handstuk hebt, word je feitelijk geregeerd door de 25% Alexandrite. Dus je moet de energie terugbrengen tot een niveau waarop je de opperhuid beschermt tegen de kortste golflengte van je systeem.

De absorptiecoëfficiënt van melanine verschilt bijna met een factor tien tussen 755 nm en 1064 nm. Het betekent dat als je de melanineabsorptie bij 755 nm met 1 verlaagt, je de melanineabsorptie bij 1064 nm met 10 vermindert. Als je een handstuk hebt met 755 nm (25%), 810 nm (25%) en 1064 nm (50%) en vermindert de fluence van 10 J/cm2 tot 9 J/cm2 (10% vermindering), zul je je de opname van melanine aanzienlijk verminderen voor het grootste deel van de output van je apparaat. Het effect van 755 nm zal verminderen tot 97% van wat het was, maar het effect van 1064 nm zal verminderen tot 50% van wat het was.

Als je met een handstuk met één golflengte werkt, kan je je behandelprotocol voor die golflengte optimaliseren. Werken met een handstuk met drie golflengten betekent dat je je behandelprotocol moet optimaliseren voor de golflengte die het grootste risico voor je cliënt vormt, zelfs als dit het kleinste percentage van je output is.

De voorspelling hier is dat wanneer je met een handstuk met meerdere golflengten werkt, je niet kunt optimaliseren voor ontharing, maar dat je gedwongen zult worden om te optimaliseren voor huidbescherming. Dit betekent dat je met een handstuk met één golflengte betere ontharingsresultaten krijgt.

Terugkomend op onze eerste vraag: marketing gimmick of geavanceerde technologie? Ik geloof dat handstukken met een drie golflengten diode voor laserontharing een marketing gimmick zijn. Ik zeg niet dat je geen resultaten zult hebben met een handstuk met drie golflengten. Wat ik wel zeg, is dat je inferieure resultaten zult hebben met een drie golflengten systeem als het rechtstreeks wordt vergeleken met een equivalent systeem met één golflengte, en zelfs dan zal de competentie van de operator de bepalende factor zijn.

Huidverjongend en tegen-veroudering behandeling met Er:Glas versus Er:YAG

In een onderzoek uit 2015: “Een prospectieve, gerandomiseerde, dubbelblinde vergelijking van een ablatieve fractionele 2940 nm Er:YAG-laser met een niet-ablatatieve fractionele 1550 nm Er:Glas-laser voor de behandeling van fotoverouderde Aziatische huid”.

Vond de onderzoekers dat: “Verbetering in pigmentatie en ongelijkmatige tonus / erytheemscores waren opvallend beter na Er:YAG, terwijl de rimpelscore opvallend beter was na Er:Glas.”

Laten we beginnen door te kijken naar het verschil tussen de twee golflengten. Er:Glas bij 1550 nm en Er:YAG bij 2940 nm.

Bij 1550 nm is de waterabsorptiecoëfficiënt 1/2000 van die van 2940 nm. We vinden ook melanineabsorptie bij 1550 nm die niet langer aanwezig is bij 2940 nm en er is nog enige hemoglobineabsorptie bij 1550 nm wat ook niet aanwezig is bij 2940 nm.

Wat betekent dit in de praktijk? Bij 1550 nm heb je een fotothermische reactie, waar je een fotoablatieve reactie hebt bij 2940 nm.

Met Er:Glass fractional maak je kleine ‘putten’ / ‘tunnels’ in de huid, waar je het weefsel coaguleert en verdampt. Deze ‘putten’ kunnen variëren van 200 μm (micrometer) tot 1,4 mm (afhankelijk van verschillende factoren). De gemiddelde dikte van de opperhuid is 0,1 mm of 100 μm.

Er:YAG heeft een zeer geringe penetratiediepte in vergelijking met Er:Glas, ongeveer 50 µm (afhankelijk van verschillende factoren) per puls. Maar in tegenstelling tot Er:Glas, waar je beperkter bent in het aantal passen die je tijdens een behandeling over een gebied kan gaan, met Er:YAG kun je de passen vermeerderen. Dit maakt Er:YAG geschikter voor problemen in de opperhuid, zoals pigmentvlekken. Terwijl Er:Glas meer geschikt is voor diepere legende problemen, zoals rhytids.

Houd er rekening mee dat je kunt ableren met een Er:YAG zo diep als je kunt behandelen met een Er: Glas. Maar met een gefractioneerde apparaat is dit niet praktisch om te doen. Met een volledige ablatieve Er:YAG apparaat heb je geen beperking op de ablatiediepte, omdat je passen blijft doen totdat je de vereiste diepte bereikt.

Een gecombineerde fractionele behandeling van Er:Glass en Er:YAG is het ideaal voor indrukwekkende tegen-veroudering en huidverjongend resultaten zonder verlengde hersteltijd. Hoewel elk van de golflengten op zichzelf ook niet teleur zal stellen.

Je klantenlijst opbouwen met verwijzingen

De kosten van het werven van klanten zijn de afgelopen jaren enorm gestegen en de COVID-19 lockdown heeft daar geen verandering ingebracht. Het tegendeel is gebeurd. Nu dat online zo snel groeit als gevolg van de lockdown, zijn de online kosten om nieuwe klanten te werven zelfs gestegen tijdens de lockdown en daarna.

Waar laat het ons, lasertherapeuten, als gespecialiseerde kleine bedrijven? Op een vrij moeilijke plek. We hebben klanten nodig om in zaken te blijven, maar we moeten ook winst maken om in zaken te blijven en veel van al het marketingadvies dat we de laatste tijd hebben gekregen (soms tegen hoge kosten), heeft niets gebaat.

In dit artikel zullen we kijken naar de goede oude manier om een klantenlijst te laten groeien; verwijzingen. Deze methode blijft de gans die de gouden eieren legt. Maar zoals met al het andere dingen, is deze gans ook bijgewerkt om bij de tijd te blijven en tegenwoordig is het niet precies meer wat het was om verwijzingen te krijgen. Maar deze gans is nog steeds bereid om haar gouden eieren te leggen als je aan een paar eenvoudige regels houdt.

De eerste regel is: vraag niet al je klanten om verwijzingen. Dit klinkt misschien contra-intuïtief, maar denk er even over na. Vraag het alleen aan de klanten die je willen verkopen aan hun vrienden en familie. Dit betekent meestal de top 20 tot 30% van je klanten.

Timing is ook erg belangrijk als je om een verwijzing vraagt. De beste tijd om een verwijzing te vragen is wanneer je klant het gelukkigst is met je dienst. Dit is meestal wanneer ze net een specifieke behandeling heeft gekocht of geboekt. Je moet ook om een verwijzing vragen over dat specifieke product of die specifieke behandeling en niet in het algemeen.

Het is ook gemakkelijker om een klant te laten verwijzen als je de ervaring deelbaar maakt. Maak het de cliënt mogelijk ‘browniepunten’ te behalen bij een kennis door hem mee te nemen voor een behandeling om te delen. Nogmaals, breid dit aanbod niet uit naar al je klanten, alleen de top 20% van je klanten. Op deze manier krijg je alle informatie van de ander persoon zonder om een verwijzing te vragen, omdat de persoon een klantinformatieformulier invult voordat de behandeling begint. Ook krijg je aan het einde van de behandeling de mogelijkheid om bij deze nieuwe cliënt nog een behandeling te boeken en profiteer je zeker van de ondersteuning van je bestaande cliënt.

Maak refereren zo eenvoudig mogelijk. Hoe lager de drempel voor de cliënt om iemand naar je door te verwijzen, hoe groter de kans dat ze het zal doen. Vraag de klant niet om een pagina met vragen in te vullen om iemand door te verwijzen.

Lever resultaten. Een tevreden klant blijft naar je verwijzen, lang nadat ze haar behandelingen heeft afgerond.

Dit zijn enkele ideeën over hoe je je klantenlijst kunt laten groeien met verwijzingen. Laat ons weten als je van deze ideeën hebt geprobeerd en of ze voor je hebben gewerkt.

De leugens die verkopers vertellen

We krijgen vaak therapeuten die onze opinie vragen over apparatuur die ze willen kopen. Ze sturen een advertentie of offerte door en vragen meestal of het mogelijk is om X te doen met deze apparaat. De informatie die door onze mailboxen is gekomen in de loop van de jaren is veranderd van informatief tot fantasierijk tot een punt dat 95% van wat we nu zien kan worden geclassificeerd als Sci-Fi of Pie-in-the-sky.
Gezien de inspanning die we soms moeten leveren om vast te stellen wat in sommige omstandigheden waar of mogelijk is, is verbijsterend. Het is begrijpelijk dat de koper vandaag de dag gewoon overweldigd is.

Een van de eerste dingen die we meestal aanbevelen, is dat als ze het beloven, je het persoonlijk moet ervaren. Hiermee bedoelen we niet een eenmalige snelle demo, maar een complete kuur of minimaal 4 behandelingen. Als een vertegenwoordiger je een video laat zien van hoe deze wonder apparaat in 9 minuten ontharing op twee volledige benen kan uitvoeren, doe dan minstens 4 volledige been-sessies met deze apparaat met die exacte techniek op jezelf en wacht vervolgens 3 maanden voordat je een koopbeslissing neemt. Als het waar is, is deze machine de moeite waard om de volle prijs voor te betalen. En als je wordt gedwongen om een aankoopbeslissing te nemen zonder de juiste persoonlijke ervaring, is de beste beslissing altijd om nee te zeggen.

Dus wat zijn de belangrijkste thema’s die we tegenwoordig tegenkomen in het marketingmateriaal dat ons wordt toegestuurd?
De eerste is de behandelingssnelheid. Het is al een tijdje dat fabrikanten een ‘wapenwedloop’ hebben op wie de snelste behandeling biedt. De claims waren vroeger een tijdsbesparing van 10% tot 30% op de concurrentie. Nu is het niet ongebruikelijk om een bewering te horen dat het langste deel van de klantinteractie het swipen van de creditcard van de klant is.

De waarheid is dat er geen machine op de markt is die te traag is om een commercieel succesvolle laserkliniek te runnen. Zelfs met de snelle apparaten moet je de snelheid in werkelijkheid verlagen als je blijvende resultaten wilt behalen zonder ernstige bijwerkingen. Als we haarverwijdering als voorbeeld nemen, is de thermische beschadigingstijd die nodig is voor ontharing tussen 200 ms en 400 ms. Omdat er maar weinig mensen zijn die milliseconden kunnen waarnemen, betekent dit niet meer dan twee pulsen per seconde. Bovendien moet je de dermale papilla verwarmen tot 65 °C of meer. Je hebt dus voldoende energie nodig die op een follikel is gericht om het haar te verwarmen en de warmte de tijd te geven om zich naar het omringende weefsel te verspreiden en vervolgens te zorgen dat het omringende weefsel een bepaalde tijd boven een minimumtemperatuur blijft.
Zoals we in eerdere artikelen hebben besproken, kom je weg met minder energie en een glijdende beweging, als je dik donker haar hebt op een licht genoeg huid voor de eerste twee sessies.

Behalve de tijd die nodig is voor de reactie in de huid, moet je ook tijd in rekening brengen voor huidkoeling en comfort voor de klant, anders krijg je geen terugkerende cliënten. Houd er rekening mee dat laserbehandelingen luxe behandelingen zijn en de belangrijkste factor voor het runnen van een succesvolle laserkliniek is de klantervaring. Zelfs als je resultaten superieur zijn aan alle andere, kan je zonder een goede klantervaring geen kliniek laten werken. Dit betekent dat je client je diens meer moet waarderen dan het geld dat ze bij je heeft te besteden. Door een redelijke hoeveelheid tijd met de client door te brengen levert een grote bijdrage aan de waargenomen waarde die je biedt.

Een ander thema dat populair wordt, zijn diodelasers met meerdere golflengten. Dit is wanneer de machine een handstuk heeft met 3 verschillende golfengten diodes. Het algemene argument is dat het je het beste van alle drie de golflengten biedt. Het probleem is dat het alleen een deel van de waarheid is. Het bied je ook de slechtste van alle drie de golflengten en verdeelt het vermogen van de van het apparaat over drie diodes met verschillende efficiëntiefactoren. De drie golflengten verhogen de fluence of ‘kracht’ van de machine niet. Het blijft hetzelfde, maar is nu verdeeld over 3 golflengten.

We hebben tot heden nog geen bewijs gevonden dat een handstuk met meerdere golflengten meer waarde of voordeel biedt dan een handstuk met één golflengte voor ontharing. Omdat de golflengte het doelmoleculen in de huid bepaalt, krijg je een situatie waarin je je energie verdeelt over meer moleculen die de energie absorberen. Voor zoiets als huidverjonging kan dit een goede zaak zijn en daarom geven IPL’s goede verjongingsresultaten.

Het laatste waar we in dit artikel naar zullen kijken, zijn de technische specificaties. Het is tegenwoordig bijna onmogelijk om nauwkeurige specificaties voor een machine te krijgen. Een fabrikant heeft voor elke machine een reeks opties en biedt de klant alleen specificaties die er goed uitzien op papier en mogelijk beschikbaar zijn op de duurste versie. De meeste kopers hebben hier geen moeite mee, omdat ze het toch niet begrijpen. De technische specificaties vertel je wat je precies koopt en wat je ermee kunt doen.
Als je een apparaat wil kopen, moet je op de volledige technische specificaties voor het model en de versie van de machine die je wil kopen aandringen en iemand zoeken die je kan helpen deze te begrijpen.

Het is begrijpelijk waarom mensen apparatuur kopen zonder te begrijpen wat ze kopen, omdat de misinformatie zo overweldigend is. Maar houdt hier rekening mee; zodra je een machine heeft gekocht, krijg je je geld niet terug als je zich realiseert dat het de verkeerde machine was voor je behoeften of de persoon die de machine aan je heeft verkocht je heeft misleid. Er is een algemene misvatting dat mensen denken dat wanneer ze apparatuur kopen voor professionele exploitatie, ze ook onder de wetgeving consumentenbescherming vallen. Dit is niet het geval, de wet gaat ervan uit dat als je diensten of producten professioneel wilt verkopen, je over de nodige kennis beschikt om de juiste aankoopbeslissingen te nemen.

Het verschil tussen laserontharing voor mannen en vrouwen

Als we kijken naar het verschil tussen ontharing voor mannen en vrouwen, zijn er twee belangrijke punten waar we rekening mee moeten houden. De eerste is de hormonale verschillen tussen de twee en ten tweede de psychologie.

Hormonen zijn de belangrijkste factor die de haargroei en haarverdelingspatronen bepalen. Het is daarom te verwachten dat er enkele opvallende verschillen zijn. Wanneer we een testosteron-dominant systeem hebben zoals dat van een man, is het haarverdelingspatroon breder verspreid, wat betekent dat meer van het lichaam bedekt is met haar. Daarnaast merken we ook dat we te maken hebben met dikker haar.
Omdat de hormonale homeostase wordt beïnvloed door zoveel factoren, variërend van genen tot levensstijl, is het geen verrassing dat er veel variaties zijn op het gemiddelde.

Over het algemeen zal een behandeling voor mannen voor een groter gebied zijn dan een behandeling voor vrouwen. Dit betekent dat je tijdens de behandelingssessie meer zult pulseren en dat de behandeling voor mannen veeleisender zal zijn dan voor vrouwen. Het betekent ook dat bij een juiste behandeling de gemiddelde behandeltijd voor mannen langer zal zijn dan voor vrouwen. Wanneer je een plaatselijke verdoving zoals Emla gebruikt, moet je er rekening mee houden dat de verdoving langer actief moet blijven. Bij een kleine behandeling verschilt dit niet tussen mannen en vrouwen, maar als je een groter gebied zoals benen doet, moet je hier rekening mee houden.

Omdat haar bij mannen dikker en donkerder is, zullen mannen tijdens de behandeling ook meer sensatie ervaren dan vrouwen. Het dikkere, donkerdere haar heeft meer melanine beschikbaar om de lichtenergie om te zetten in warmte. Hierdoor creëer je meer warmte in de huid van een gemiddelde mannelijke cliënt dan een vrouwelijke cliënt. Zeker als je te maken hebt met gezichtshaar, en de energie moet verminderen om mogelijke bijwerkingen te voorkomen.
Door het dikkere haar zien mannen na de eerste of tweede behandeling meestal meer resultaat dan vrouwen. Maar daarna neigt het te evenaren.

Het laatste punt dat we zullen bespreken, is het verschil in psychologie tussen mannelijke en vrouwelijke cliënten. Mannen zijn meer resultaatgericht, waar vrouwen meer procesgericht zijn. Over het algemeen zullen mannen een onaangenaam proces doorstaan als ze weten dat het de gewenste resultaten zal opleveren. Terwijl vrouwen voordeel moeten halen uit het proces en dan eerder bereid zullen zijn om een resultaat te accepteren dat afwijkt van de oorspronkelijke verwachting.

Daarom moet de therapeut zich ervan bewust zijn dat een bepaald type interactie dat door een vrouwelijke cliënt wordt verwelkomd, bij mannelijke cliënten een zekere mate van irritatie kan veroorzaken. Er kan ook worden gezegd dat vrouwelijke cliënten een bepaald type interactie dat bij mannelijke cliënten werkt, als koud en afstandelijk ervaren.

Hoe effectief zijn thuisgebruik lasers en IPL’s voor ontharen?

Het aantal apparaten voor thuisgebruik is de afgelopen jaren exponentieel toegenomen, maar hoe effectief zijn ze eigenlijk?
Er is geen fabrikant of verkoper die niet een lijst heeft zolang mijn arm van tevreden klanten volgens hun verkopersrecensies.

Waarom is het zo dat een klein apparaatje dat minder dan €400 kost, net zo goed definitief ontharen kan doen als een machine van €40000? Het korte antwoord is dat dit niet het geval is. Het geheim is dat het shedding veroorzaakt en het is een veel voorkomende misvatting dat shedding gelijk staat aan definitief ontharen.

Eiwitdenaturatie begint bij ongeveer 41 °C. Dit is niet veel hoger dan de normale lichaamstemperatuur van 37 °C en daarom is het ook mogelijk om haaruitval te krijgen door hoge of langdurige koorts (telogeen effluvium).

Voldoende eiwitdenaturatie in de follikel veroorzaakt shedding. Hoewel niet elk apparaat voldoende energie zal geven om shedding te veroorzaken, is het voor deze apparaten vrij gebruikelijk geworden om dit te doen. Het haar dat uitvalt komen terug tijdens de volgende groeicyclus. De truc hier is dat als een gebruiker regelmatig behandelingen uitvoert, hij het haar vroeger in de groeicyclus zal laten uitvallen en daardoor de zichtbare haren minder en fijner zullen worden.

De schade aan de follikel veroorzaakt door temperaturen onder 48 °C is omkeerbaar en heeft een tijdelijk effect. Om definitief ontharen/reductie te veroorzaken, moet je onomkeerbare schade aanrichten en moet je de dermale papilla gedurende een minimaal tijd tot meer dan 65 °C verwarmen. De thermische schadetijd (TDT) voor haar varieert van 200 ms tot 400 ms.

De energie die nodig is om deze temperatuurstijging ter hoogte van de dermale papilla te veroorzaken, kan permanente blindheid veroorzaken. Daarom zijn lasers geschikt voor definitief ontharen altijd klasse 4 lasers. Het is echter mogelijk om shedding te hebben met klasse 1 en klasse 2 lasers.

Terugkomend op de vraag: Hoe effectief zijn thuisgebruik lasers en IPL’s voor ontharen? Het lijkt erop dat de technologie zo ver is gekomen dat tijdelijke ontharen redelijk effectief kan worden gedaan met een huishoudelijk apparaat. Definitief ontharen/reductie is nog steeds een uitzondering op de norm voor deze apparaten en zal dat blijven vanwege de veiligheidsbeperkingen op klasse 4 lasers.

Hoe ik kan bijdragen aan het herstel van de economie

Pas nu meer landen hun economie heropenen, beginnen we ons te realiseren wat een rampzalig effect deze pandemie heeft. Dit brengt mij bij, wat kan ik als individu doen om bij te dragen aan een zo snel mogelijk herstel.

Vaak zien we onszelf als een te kleine druppel in de oceaan om te denken dat we echt een verschil kunnen maken. Dit is helemaal niet waar. We gaan nog steeds dingen kopen, zelfs als we voorlopig moeten afbouwen, en dit geeft ons kracht. We moeten ons geld gebruiken om een beter leven te creëren voor iedereen in onze gemeenschappen.

Het enige idee dat ik met dit artikel wil overbrengen, is: koop lokaal.

Koop bij lokale bedrijven die lokaal geproduceerde producten, apparatuur en diensten verkopen. Zo zorgen we ervoor dat we er allemaal baat bij hebben.

Wanneer je lokaal koopt:

  • Lokale mensen (je klanten) zijn in dienst en kunnen zich daardoor je diensten en producten veroorloven.
  • De winst gaat naar lokale ondernemers die er meer van lokaal zullen uitgeven, en zullen meer micro-investeringen in hun bedrijven doen, wat zal leiden tot meer werkgelegenheid voor de lokale bevolking. Dus meer cliënten voor je.
  • Hierdoor ontstaat een diverse lokale bedrijfsomgeving. Misschien drie of vier kleinere winkels met elk 3 medewerkers elk, dan één magazijn met 9 medewerkers. Bij een verzwakking in de economie betekent dit dat de andere winkels een of twee werknemers kunnen opnemen als een winkel sluit. Wanneer een magazijn sluit, betekent dit dat de gemeenschap geen leveranciers meer heeft en dat iedereen werkloos is.
  • Lokale sociale stabiliteit en welvaart wordt gecreëerd.

Tips voor een veilige heropstart

Naarmate meer en meer landen en gebieden toestaan dat persoonlijke zorgdiensten worden heropend, is de vraag; hoe houd ik mijn klanten, mijn personeel en mezelf veilig?
Hoewel dit de belangrijkste vraag is, begin ik dit artikel met de vraag, hoe houd ik mijn apparatuur veilig?

De meeste apparatuur die in een salon of kliniek wordt gebruikt, is zo gemaakt dat de contactpunten (applicators) regelmatig kunnen worden gedesinfecteerd. Dit betekent echter niet dat de hele machine is ontworpen om meerdere keren per dag te worden gedesinfecteerd. Wees vooral voorzichtig met logo’s en andere bedrukkingen, alcohol kan deze markeringen van de behuizing van de machine verwijderen. Het is ook mogelijk dat een machine een beschermend filter of laag over het scherm heeft. Dit filter kan door chemicaliën worden beschadigd.
Neem contact op met je leveranciers en zorg ervoor dat je de aanbevelingen van de fabrikant voor het desinfecteren van je apparatuur volgt.

Onthoud dat alcohol lederen oppervlakken beschadigt. Het is beter om een product als bacoban te gebruiken dat een langdurige bescherming biedt. Vervang lederen meubilair waar mogelijk door meubilair uit andere materialen die regelmatig kunnen worden gedesinfecteerd en verwijdert eenvoudig onnodige voorwerpen uit de kamers waar je klanten ontvangt. Het alternatief is om alle lederen oppervlakken te bedekken met hoogwaardige hoezen die alle chemicaliën blokkeren die worden gebruikt voor desinfectie.

Als we kijken naar bescherming voor je klanten, medewerkers en jezelf; zijn er veel middelen online beschikbaar van de regering en bedrijfsinstanties. Er zijn wel enkele punten die ik in dit artikel wil benadrukken.

Maak eerst de tijd om voor jezelf te zorgen. Zorg voor een gezonde levensstijl die je lichaam, geest en ziel in de sterkst mogelijke positie brengt om mogelijke infecties te bestrijden. Dit komt met het, waar mogelijk, beheer van je omgeving om ervoor te zorgen dat je je fysiek in een veilige ruimte bevindt.

Besteed extra aandacht aan:
• Maskers. Waar mogelijk is de eerste keuze FFP2, vooral voor de therapeut.
• Was en desinfecteer je handen regelmatig, denk er ook aan om een handencrème van goede kwaliteit te gebruiken.
• Gebruik latex of nitril handschoenen in massa. Vervang het vóór elke klant door een nieuw paar of wanneer je vermoedt dat je mogelijk iets heeft aangeraakt dat besmet is. Geef elke klant een paar handschoenen wanneer ze je salon of kliniek binnenkomen.
• Vermijd openbare toiletten en waar mogelijk, voorkom dat klanten je toiletfaciliteiten gebruiken. Houd in ieder geval een scheiding tussen voorzieningen voor klanten en voor personeel. Zorg ervoor dat het toiletdeksel gesloten is voordat je het toilet laat spoelen.
• Zorg voor goede ventilatie, rekening houdend met andere veiligheidsmaatregelen. Laserveiligheid vereist nog steeds een afgesloten omgeving om oog- en huidbeschadiging bij passerende personen te voorkomen. Voer a.u.b. geen laserbehandelingen uit met open deuren en ramen.
• Zorg voor een goede extractie van pluim en door laser gegenereerde luchtverontreinigingen, omdat deze het virus kunnen bevatten. Dit is vooral belangrijk voor fractionele en ablatieve laserbehandelingen.

Onthoud vooral dat je voor niemand anders kunt zorgen als je niet eerst voor jezelf zorgt. Door ervoor te zorgen dat je gezond blijft, kun je een geliefde niet infecteren.

Overleef om te gedijen — Deel twee

We zijn een week verder en hoewel alles is veranderd, is er niets veranderd. Of dit is tenminste hoe ik de afgelopen week veel dingen heb waargenomen. Dit geeft me soms echt een surrealistisch gevoel. Het probleem voor mij is dat ik geen referentiekader heb om op terug te vallen en dit lijkt waar te zijn voor de meeste mensen met wie ik contact heb gehad. Het beste hiervan is dat mijn weerstand tegen nieuwe ideeën de afgelopen maand is weggevallen.

Het lijkt mij dat we onze eigen ergste vijanden worden zodra we een bepaald niveau van comfort bereiken. We scheppen, denk ik meestal onbewust, deze comfortzones waarin we vast komen te zitten, ten nadele van ons. De corona-crisis heeft me zeker geholpen om in korte tijd uit enkele van mijn comfortzones te komen.

In het vorige artikel hebben we vooral gekeken naar het behoud van middelen en ideeën over hoe om te gaan met een onmiddellijke crisis. Voor dit artikel wil ik ideeën bekijken over hoe we ons kunnen aanpassen en onze salons en klinieken draaiende kunnen houden.

Heb je je klanten opgevolgd tijdens de lockdown? In een salon of kliniek zijn we er zo aangewend dat onze klanten naar ons komen. Omdat dit de laatste tijd niet is gebeurd, zijn we naar hen toe gegaan? Ik bedoel niet fysiek, maar hebben ze van ons gehoord. Er is veel te zeggen over algemene communicatie via sociale media, maar heb je contact opgenomen met individuele klanten? Een eenvoudig ding dat we kunnen doen, is onze klanten vragen of we hun hun gebruikelijke aankoop kunnen sturen. Alleen omdat een klant niet in de salon of kliniek is geweest, wil nog niet zeggen dat ze is gestopt met het gebruik van de artikelen die ze gewoonlijk bij je heeft gekocht. Dit is ook een goede gelegenheid om haar een kleine tester te sturen van een product waarvan je denkt dat het nuttig voor haar kan zijn.

Heb je enkele visuele communicatieplatforms geïmplementeerd in de follow-up van je klanten? Hoe zit het met een Q&A een of twee keer per week wanneer je een groepsgesprek hebt met je vaste klanten en hun vragen over persoonlijke verzorging beantwoordt. Je kunt dit idee ook gebruiken om inkomsten binnen te brengen. Doe een betaald online consultatie en geeft een deel van de prijs terug in de vorm van een kortingsbon voor een behandeling wanneer je heropend. Je kunt bijvoorbeeld € 25, vragen voor een consult en vervolgens aan het einde van het consult € 10, kortingsbon geven, inwisselbaar voor een toekomstige behandeling.

Heb je enkele online verkoopplatformen uitgeprobeerd om ervoor te zorgen dat de kleinhandel van je bedrijf blijft draaien? Therapeuten hebben de neiging om verkoop en detailhandel uit de weg te gaan. Tijdens deze tijden zal dit deel van je bedrijf je maken of breken.
We moeten er ook voor zorgen dat we onze klanten motiveren om terug te komen naar de salon of kliniek zodra het mogelijk is. Misschien kan je je klanten een handgeschreven briefje sturen met een cadeaubon voor een specifieke aanvulling op een behandeling.

Dit zijn alleen maar enkele ideeën die we kunnen uitvoeren om ervoor te zorgen dat we blijven bestaan. Een ding dat ik zeker weet, is dat wanneer ik het ene begin uit te voeren, het onvermijdelijk naar het volgende leidt. Het is nu het moment om ervoor te zorgen dat we waarde hebben om onze klanten en de samenleving in het algemeen te bieden. Alle systemen die voortbouwen op algemeen, gemiddeld en massa zullen instorten in tijden van sociale afstand en verminderde participatie.

Seth Godin praat al voor jaren over het concept van het minimaal levensvatbare clientèle. Het doel is niet om iedereen te dienen. Het doel is om de mensen te dienen waaraan je waarde kunt bieden. Kijk naar je bedrijfsdoelen en bereken het kleinste klantenbestand dat je nodig heeft om dit te bereiken. Het enige wat je nu hoeft te doen, is deze groep de best mogelijke waarde te geven.