De werkelijke kosten van een diodelaser

Diodelasers zijn de afgelopen jaren erg populair geworden en het is begrijpelijk waarom. Ze zijn betaalbaar, gebruiksvriendelijk en onderhoudsarm. Maar is er bij de kostenberekening meer dan wat opvalt?

Diodelasermodules hebben veel vooruitgang gemaakt en de stabiliteit en levensverwachting van een diode is enorm verbeterd. Dat gezegd hebbende, hebben diodes nog steeds een beperkte levensverwachting.

Hoewel je tegenwoordig steeds meer fabrikanten tegenkomt die potentiële klanten vertellen dat hun diodes twintig miljoen pulsen meegaan, is het nog steeds moeilijk om er een te vinden die bereid is een garantie op papier te zetten voor meer dan vijftien miljoen pulsen.

Vijftien miljoen pulsen zijn nog steeds veel, en zouden langer moeten meegaan dan de levensduur van de machine. Is het niet? Gemiddeld lijkt het erop dat vijftien miljoen pulsen je in de praktijk ongeveer 6 tot 7 jaar meegaan. In dit scenario verwijzen we naar een handstuk met een enkele golflengte en niet naar een handstuk met drie golflengten.

Houd er rekening mee dat een fabrikant het handstuk slechts voor één type diodemodule (één golflengte) tegelijk kan optimaliseren en het toevoegen van meer golflengten aan het handstuk zal leiden tot een verkorting van de verwachte levensduur van het handstuk.

Dit brengt ons bij de vraag; wat kost een nieuw handstuk? Het varieert sterk van fabrikant tot fabrikant.
Over het algemeen kunt je op 30% tot 40% van de kosten van het apparaat schatten om het handstuk te vervangen. Een drievoudige golflengte laser kan dit aanzienlijk verhogen over de totale levensduur van het apparaat, vanwege de verminderde optimalisatie van de diodes die mogelijk is.

Het goede nieuws is dat het momenteel een goed moment is om te onderhandelen als je apparatuur wilt kopen. We raden je aan te proberen te onderhandelen over het insluiten van een tweede handstuk bij de aanschaf van een apparaat.

Betekent dit dat de totale kosten van het bezitten van een diodelaser hoger zijn dan die van het bezitten van een solid-state of ander type laser? Nee. Je zult hoogstwaarschijnlijk op een bepaald moment tijdens de levensduur van de laser kosten moeten maken om het lasermedium te vervangen. Maar de bezitskosten van een diodelaser zijn niet per se zo veel lager dan die van een ander type laser, zoals sommige marketingbrochures ons graag zullen laten geloven.

Zoals met alles, heb je zowel voor- als nadelen, en het is niet anders met diodelasers. Een groot voordeel van een diodelaser is dat je nooit het risico loopt op een beschadigde vezel, aangezien de diodes in het handstuk zitten. Het nadeel hiervan is dat je een lomp en zwaar handstuk heeft om mee te werken.

Het belangrijkste om te onthouden is dat je appels met appels moet vergelijken. Als je een diodelaser vergelijkt met een Nd: YAG laser, heeft het direct vergelijken van de golflengte en de uitgangsenergie geen zin.

Je moet het vermogen van de apparaten vergelijken om dezelfde resultaten, operationele moeilijkheid of gemak, mogelijke behandelingstypes, duurzaamheid van de technologie en totale bezitskosten te bieden.

Hoe je je cliëntenlijst kunt uitbreiden zonder de hele tijd te moeten verkopen. Deel twee

Met dit artikel gaan we verder waar we de vorige keer zijn gestopt. Heb je de gelegenheid gehad om enkele of alle stappen uit het vorige artikel te implementeren? Als dit nieuw voor je is, onthoud dan dat het implementeren van iets nieuws tijd neemt en wat ongemak kost. Het is omdat je iets doet dat je niet gewend bent.

Onthoud de tien-keer-proberen regel wanneer je iets nieuws implementeert. Je moet het minstens tien keer doen voordat je kunt zeggen dat het werkt, of nee, het werkt niet. Je zult het de eerste paar keer ook niet op precies dezelfde manier doen, omdat je nog een manier moet vinden wat voor je werkt. Laten we zonder verder oponthoud doorgaan met stap 5.

Stap 5: Maak verwachte gevoelens van spijt onschadelijk.

‘Ik weet dat ik er spijt van krijg als ik het doe… ‘ Je moet je cliënt naar een toekomstig tijdstip brengen nadat ze je oplossing heeft toegepast. Laat het haar heel even zien, het is mogelijk dat ze er spijt van kunt krijgen. Maar schilder dan het meest waarschijnlijke scenario dat je oplossing haar zal geven wat ze wil hebben.

Stap 6: Je voorstel formuleren.

De kans om na oogoperatie één blijvend blind te zijn is 20%. De kans op volledig herstel van het gezichtsvermogen na oogoperatie twee is 80%. Welke operatie wil je ondergaan? Natuurlijk operatie twee – behalve dat ze hetzelfde zijn. Bedenk goed hoe je je voorstel wilt formuleren.

Eerlijk gezegd is de manier waarop je je voorstel kadert belangrijker dan het voorstel zelf. Het is heel gebruikelijk dat therapeuten negatieve punten van hun oplossing overdrijven in naam van transparantie. Als je dit doet, moet je dezelfde schaal van overdrijving toepassen op de voordelen van je oplossing. Anders stel je je cliënt nog steeds niet instaat om een weloverwogen beslissing te nemen.

Stap 7: Aanbieden.

Stel een oplossing voor die tot het gewenste resultaat zal leiden. Maar bied eerst een alternatieve keuze aan die om een bijna voor de hand liggende reden inferieur is. Bied dan je oplossing aan en gaa verder met de zekerheid dat de persoon deze heeft geaccepteerd.

Wanneer je je klant een oplossing aanbiedt, maak je absoluut duidelijk hoe de oplossing van toepassing is op haar en haar unieke situatie. Je verwijst er niet alleen naar of vertelt erover op een manier die het bestaan ervan bekendmaakt. Je vertelt je cliënt hoe het haar probleem zal oplossen.

Heel vaak merken we dat therapeuten veel werk zullen verzetten om hun cliënten een oplossing te bieden. Maar ze zullen het nooit echt aan hun klanten aanbieden uit angst om afgewezen te worden. Het is belangrijk dat je het onderscheid leert tussen afgewezen worden als persoon, en een oplossing voorstellen die niet wordt geaccepteerd.

De eerste gaat over jou als persoon. Als iemand je als persoon afwijst, zal ze in eerste instantie niet je cliënt worden. Het komt uiterst zelden voor dat je als persoon wordt afgewezen.

De tweede gaat over de oplossing die je je klant biedt. Mijn grootmoeder zei altijd “het boek van een andere man is altijd dicht”. Dit betekent dat je nooit elk detail in het leven van een ander zult weten, zelfs als je denkt dat je het weet. Het is heel goed mogelijk dat een klant je oplossing afwijst om een reden waarvan zij niet wil dat je het weet. Dit betekent niet dat ze je als persoon afwijst of geen andere oplossing zal accepteren die je op een ander moment voor een ander probleem zou kunnen voorstellen.

Stap 8: Los bestaande obstakels op. Vooraf.

Het meeste hiervan zou in stap 4 en 5 moeten worden uitgeschakeld. Professionele dienstenverschaffers kennen hun vak en hun cliënten en kennen de meeste vragen die een cliënt kan stellen. Beantwoord alle mogelijke vragen die je maar kunt bedenken voordat je klant erover nadenkt.

Los vooraf alle mogelijke obstakels op. Maar los ze niet te snel op, anders laat je de klant er dwaas of dom uitzien. Niemand vindt het leuk om er dom of dwaas uit te zien.

Stap 9: Blij je aanbod herhalen totdat het antwoord ja is.

Je moet je bod gemiddeld zeven keer doen voordat je klant ja zegt. Houd er rekening mee dat het accepteren van een oplossing een proces is dat je klant moet doorlopen.

Het begint met het horen van de oplossing; om het te begrijpen; steeds meer gewend raken aan het idee dat het voor sommige mensen kan werken; te accepteren dat het voor haar kan werken; te geloven dat het voor haar zal werken; om eindelijk de stap te zetten om het te implementeren.
Voor sommigen kan dit proces snel zijn en voor anderen traag.

Stap 10: valideer later.

Weet dat nadat je cliënt ja heeft gezegd, zij bijna onmiddellijk spijt zal krijgen. Je moet de beslissing van je cliënt valideren. Niet meteen nadat ze je oplossing heeft geaccepteerd, maar de volgende dag en de volgende keer dat je haar daarna ziet.

Hoe valideer je de beslissing van je klant? Je feliciteert haar met de behandeling of het kopen van het product en stelt haar vervolgens gerust met de voordelen die zullen volgen.

Als je begrijpt hoe je een oplossing effectief aan een klant kunt overbrengen, en deze doet, kan je een positieve verandering in het leven van meer mensen creëren. Dit zal onvermijdelijk leiden tot een meer bevredigende carrière en alle andere voordelen wat een bevredigende carrière meebrengt.

Hoe je je klantenlijst kunt laten groeien zonder de hele tijd te hoeven verkopen. Deel een

Mensen kiezen vaak voor een carrière in de dienstverlenende sectoren omdat ze zichzelf niet de hele tijd goederen aan anderen zien verkopen. De schoonheidsindustrie staat erg bekend om therapeuten die uitstekende service verlenen aan hun cliënten, maar er niet aan denken om een product te verkopen dat het leven van hun cliënten kan verbeteren.

De realiteit is dat deel van een uitstekende service aan je klanten, bestaat uit het introduceren van producten en andere diensten aan je klanten die hun leven zullen verbeteren. Het goede nieuws is dat je hiervoor geen verkoper hoeft te zijn. Het enige dat je hoeft te zijn, is een probleemoplosser. En het introduceren van oplossingen aan klanten is een vaardigheid die kan worden geleerd.

Als je het tien-stappen-plan volgt, beschrijf hieronder, zal je nooit meer iets aan een klant hoeft te verkopen en toch zal je klantenlijst groeien tot een welvarende bron.

Stap één: context is belangrijk.

Dit is meer onderbewust dan bewust. Je moet het beeld vertegenwoordigen dat je cliënt in haar hoofd heeft van een probleemoplosser voor het specifieke type probleem waarvoor zij een oplossing nodig heeft.

Als je er een beetje over nadenkt; vind je het uitnodigend om een ​​dokter te raadplegen die een klusjesman jas draagt ​​en wat vuil onder zijn nagels heeft? Zelfs als de jas brandschoon is en hij handschoenen van de hoogste kwaliteit draagt wanneer hij een patiënt aanraakt?

Het antwoord voor 99% van mensen is NEE. Ze gaan liever naar een inferieure dokter die een witte jas draagt ​​en schone vingernagels heeft.

Dit is slechts een gedramatiseerde voorbeeld, maar hetzelfde geldt voor je klanten. Dit betekent niet dat je net nog een andere generieke pop moet zijn. Integendeel, je moet altijd iets aan het plaatje toevoegen dat je uniekheid weerspiegelt. Zorg er wel voor dat dit iets het beeld wat je cliënt in haar hoofd heeft niet verbrijzelt.

Vertellen de tijdschriften in je wachtruimte over de nieuwste schandalen van beroemdheden of de nieuwste esthetische procedures? Zegt jouw outfit dat dit een professional is die waardeert wat ze te bieden heeft? Of is het niet echt wat het zou moeten zijn, maar misschien krijg ik volgende maand een nieuwe?

Stap twee: ken je uitkomst van tevoren.

Het gewenste resultaat moet zowel voor je als voor je cliënt voordelig zijn. Als je je gedwongen voelt om op je kosten een dienst te verlenen, zal dat uitschijnen en zal je klant zich niet gewaardeerd voelen. Als je cliënt zich gedwongen voelt om een oplossing te accepteren, zul je haar niet meer zien.

De meeste mensen zullen de eerste keer nee zeggen tegen een oplossing. Om een beslissing te moeten nemen is een nog iets dat je toevoegt aan haar toch al overvolle bord. Laat haar zien hoe gemakkelijk het is om de juiste beslissing te nemen.

Stap drie: empathie.

Je kun je cliënt geen oplossing bieden als je geen empathie voor haar hebt. Empathie is geen sympathie. Empathie is het vermogen om te begrijpen wat je cliënt voelt zonder om meegesleurd te worden door haar emoties. Hiermee kun je voorbij het probleem kijken en de oplossing zien. Dan kun je de oplossing aan haar presenteren op een manier waarmee ze meeleven.

Stap vier: neemt weerstand weg.

Je cliënt is waarschijnlijk zo gefocust op het probleem dat ze het moeilijk vindt om de oplossing te zien. Het is een normale eerste reactie om nee te zeggen tegen iets nieuws. Op dit moment weet ze niet zeker of het niet alleen maar iets toevoegt aan haar overvolle bord.

Het is je verantwoordelijkheid om haar te wijzen en haar te begeleiden om de oplossing die je te bieden heeft te begrijpen. Je kunt dit doen door haar te vertellen hoe je je aanvankelijk voelde toen je over deze behandeling of dit product hoorde en hoe het een goede oplossing bleek te zijn. Onthoud dat mensen niet zullen gaan zoeken naar wat je ze hebt geleerd.

Hiermee beëindig ik dit post. De volgende keer gaan we verder met de rest van de tien stappen. Probeer de komende week zo veel mogelijk van deze stappen in je klantinteracties te introduceren, en laat ons weten of dit nuttig voor je was.

De vier fotobiologische reacties die je als lasertherapeut tegenkomt

Fotobiologische reacties zijn de interacties tussen licht en biologische materie. Wat gebeurt er als de lichtenergie wordt geabsorbeerd door biologische materie?
De vier meest voorkomende soorten reacties die je tegenkomt tijdens esthetische laser behandelingen zijn: fotothermische reacties, fotoablatieve reacties, fotochemische reacties en fotoakoestische reacties.

Een fotothermische reactie is wanneer de lichtenergie wordt omgezet in hitte. Bij de esthetische behandelingen op basis van fotothermische reacties is het licht niet verantwoordelijk voor de resultaten, maar de hitte die door het licht wordt gegenereerd.

Het meest voorkomende voorbeeld hiervan is laserontharing. Het licht wordt geabsorbeerd door melanine en vervolgens omgezet in warmte. Deze warmte wordt afgevoerd naar het omliggende weefsel, waar het verantwoordelijk is voor de vernietiging van de dermale papilla. Ook de meeste vaat- en pigmentbehandelingen vallen in deze categorie.

Fotoablatieve reacties worden meestal geassocieerd met CO2 of Erbium:YAG-huidpeeling. Bij dit type behandeling wordt het licht geabsorbeerd door de watermoleculen in de bovenste huidlaag.

Door het hoge energieniveau in het lichtpuls en de korte puls duratie verdampt het watermolecuul en in het proces wordt de bovenste laag van de huid weggenomen. Omdat water het primaire doelwit is en de overvloed aan water in de huid, heb je een extreem beperkte penetratiediepte.

Fotochemische reacties worden veroorzaakt door zeer lage energie. Het is de activering of deactivering van biochemische processen die in het lichaam aanwezig zijn. De meest voorkomende reactie die je zult tegenkomen, is de stimulatie van adenosinetrifosfaat (ATP).

Fotonen met de juiste golflengte hebben een directe werking op de elektronenketen in de mitochondriën, wat leidt tot een verhoogde productie van ATP.

Biomodulatie is ook goed bekend bij genezing en revalidatie van letsel, en sportblessures. Belangrijk om hier te onthouden is dat er heel weinig energie nodig is, en een te hoog energieniveau zal leiden tot een afname in effectiviteit.

Fotoakoestische reacties zijn de magie achter het verwijderen van tatoeages met laser. Dit is wanneer een extreem korte en energierijke puls een akoestische explosie veroorzaakt.

Het inktmolecuul wordt vervolgens opgebroken in kleinere stukjes die het lymfesysteem in de weken na de behandeling kan verwijderen. Door de extreem korte pulsduur is er geen tijd om warmte op te bouwen en over te dragen naar het omliggende weefsel.

Heb je je al ooit afgevraagd wat de meest geschikte golflengte is voor de behandelingen die je wilt doen?

De golflengte wordt vaak uit de context gehaald in marketingmateriaal als je naar apparatuur kijkt. De belangrijkste functie van de golflengte is dat deze het doel (target) bepaalt. Dit betekent dat het de behandelingen bepaalt die met een specifieke machine kunnen worden uitgevoerd.

Om deze reden krijg je nooit één machine die alles kan doen.

De diepte van de doelmolecuul zal voornamelijk de penetratiediepte voor de laserenergie bepalen. Als je doelwit water is, zal de energie helemaal niet in de huid doordringen, omdat de opperhuid al veel water bevat.

Dit is echter niet zo eenvoudig. De indringdiepte wordt beïnvloed door verschillende parameters

Voordat jij een machine of golflengte kiest, moet jij weten welke molecule(n) jij op moet mikken om een optimaal resultaat te bereiken. Tegelijkertijd moet jij weten hoe jij moet omgaan met ongewenste absorptie. Een bekend voorbeeld hiervan is de bescherming van de epidermis tijdens laser ontharing. Het doel, melanine, is aanwezig in de epidermis en in het haar zelf. Voor veilige en effectieve resultaten moet jij de melanine in het haar verwarmen, maar zorg jij ervoor dat de melanine in de opperhuid op een lage temperatuur blijft.

Golflengtes voor ontharing.

Effectieve absorptie van melanine – de belangrijkste haarchromofoor – treedt op binnen het bereik tussen 600-1100 nm. Golflengten onder 600 nm worden sterk geabsorbeerd door microbloedvaten en kunnen daarom niet worden gebruikt voor ontharing; golflengten boven 1400 nm worden sterk geabsorbeerd door water in weefsel.

Golflengten voor ablatieve lasers.

Ablatieve lasers zoals CO2 en Er:YAG richten zich op water als primaire doel molecule en bevinden zich dus in een golflengtegebied boven 2000 nm.

Golflengtes voor het verwijderen van tatoeages.

Wanneer jij te maken hebt met het verwijderen van een tatoeage, zul jij ook moeten kijken naar verschillende golflengten om goede resultaten te bereiken op verschillende kleuren.

Moderne tattoo verwijdering vereist het gebruik van Q-switched en picosecond lasers. De drie meest voorkomende golflengten zijn: Nd:YAG; Robijn en Alexandrite.

Nd:YAG (532nm) Ruby (694nm) Alexandrite (755nm) Nd:YAG (1064nm)
Rode inkt Oranje inkt Paarse inkt Tan inkt Blauwe inkt Hemelsblauwe inkt Zwarte inkt Groene inkt Violette inkt Zwarte inkt Blauwe inkt
Zwarte inkt Donkerblauwe inkt Bruine inkt

Probeer NIET tatoeageverwijdering te doen met een IPL of lang puls laser, omdat dit kan leiden tot ernstige huidbeschadiging.

Hoe om de correcte laser te kiezen – deel twee

In dit artikel zullen we enkele praktische punten bekijken die belangrijk zijn om in gedachten te houden wanneer je kijkt naar apparatuur om te kopen . Het is van het grootste belang dat je de behandelingsparameters die belangrijk zijn voor de behandelingen die je met de apparatuur wilt uitvoeren, volledig begrijpt om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen.

De eerste vraag: is een diodelaserhandstuk met drie golflengten beter voor haarverwijdering dan een diodelaser met een enkele golflengte? Voor achtergrondinformatie kunt je een eerder artikel bekijken, Drievoudige golflengtediode laserhandstuk: marketinggimmick of geavanceerde technologie?

Het korte antwoord is dat een handstuk met een enkele golflengte de betere optie is. Een fabrikant kan alleen optimaliseren voor één golflengte in het handstuk. Je wordt dus het beste gediend met een enkele golflengte.

Ten tweede is de ingebouwde koeling voldoende? Je moet weten of je het over actieve ingebouwde koeling hebt om de opperhuid tijdens de behandeling te beschermen. Of ingebouwde koeling om de verschillende onderdelen van de machine tijdens werken te koelen. Er moet duidelijk worden gestipuleerd dat de machine een actieve huidkoeling heeft. De ingebouwde actieve koeling is op zichzelf meestal niet voldoende. Om de hitte van de huid naar het contactgedeelte en vervolgens naar het koude water over te brengen, heeft men tijd nodig.

De meeste therapeuten werken tegen een hoger tempo dan wat de koeling nodig heeft om effectief te zijn en daarom heb je waarschijnlijk een tweede koelbron nodig. Dit kan in de vorm zijn van een koelapparaat zoals een luchtblazer of ijspakken. Als je het artikel “Werken met gel” bekijkt, begrijp je waarom gel geen effectieve optie is.

Bij haarverwijdering heb je een langere pulslengte nodig. In het artikel, Het belang van pulslengte, zul je zien dat je een minimale pulslengte nodig hebt om permanent haar te verwijderen. De thermische beschadigingstijd (TDT) voor haar ligt tussen 200 ms en 400 ms. Je moet dus op zoek naar een machine die op zijn minst 200 ms, maar liefst veel langer, een puls kan houden.

Voor het verwijderen van tatoeages is de pulslengte net zo belangrijk. Maar hier moet je onthouden dat 1 nanoseconde hetzelfde is als 1000 picoseconden. Als een fabrikant zijn machine een picolaser noemt, moet de pulslengte minder dan 1000 picoseconden zijn. Anders is het een nanoseconde laser, net gepresenteerd als een picoseconde laser. Vooral Chinese fabrikanten doen dit graag. 2000 picoseconden = 2 nanoseconden.

Het is belangrijk om te onthouden dat met de toename van energie je geen lineaire toename van de resultaten zult krijgen. Wat ik hiermee bedoel, is dat je een tatoeage mag behandelen bij 600 mJ en geen reactie hebt en deze na 800 mJ optilt en nog steeds geen reactie hebt. Maar als je de energie naar 850 mJ tilt, heb je ineens een behoorlijke reactie. Hetzelfde kan gezegd worden voor andere soorten behandelingen. Daarom is het, het beste om kleine stapsgewijze veranderingen in energie aan te brengen wanneer je niet bekend bent met de apparatuur of hoe de klant reageert.

Voor haarverwijdering verwijs men meestal naar fluence, J/cm2, en niet naar vermogen, W. Als een fabrikant alleen vermogen, W, of joules, J vermeldt, moet je je afvragen wat hij probeert te verbergen. Dit is meestal het geval bij goedkopere apparatuur. Het is duur om een apparaat te bouwen die in staat is om hoge energie (J) te leveren in een redelijke tijd (vermogen, W) op een bruikbaar oppervlak (cm2). Eén of meer van deze parameters vallen meestal tegen bij een goedkope machine.

De high-end apparatuur voor het verwijderen van tatoeages zullen 2 of meer Joule zijn. Het is onredelijk om bevredigende resultaten te verwachten van een machine met 1 of minder joule. Een machine dus die maar tot 1000 mJ kan.
Bij het verwijderen van tatoeages is het ook belangrijk om in gedachten te houden dat je veel energie zult verliezen als je een dye-handstuk gebruikt. Het klinkt misschien interessant om meerdere dye-handstukken voor je machine te hebben, maar wees realistisch in je verwachtingen over de resultaten die je met dergelijke handstukken zult behalen.

De meeste fabrikanten hebben tegenwoordig een assortiment voor elk model apparaat dat ze vervaardigen. Hiermee bedoel ik dat je kunt kiezen tussen verschillende energie-instellingen en handstukken en meer. Het is gewoon geworden om een potentiële klant de hoogste specificaties te geven en vervolgens vage taal te gebruiken, zoals, het kan oplopen tot …, of het begint bij …

Zorg ervoor dat je de exacte specificaties krijgt van het apparaat dat je gaat kopen. Er is een enorm verschil tussen een machine die vanaf 20 J / cm2 kan of een machine die tot 50 J / cm2 kan gaan. En vergelijken we het met hetzelfde handstuk?

Als het vandaag een goede deal is, zal het morgen nog steeds een goede deal zijn. Wees voorzichtig met verkopers die een beslissing proberen af te dwingen. Dit betekent niet dat ik je aanraden om besluiteloos te zijn en een koopbeslissing uit te stellen. Maar het betekent wel dat het redelijk is om de tijd te nemen die nodig is om een weloverwogen beslissing te nemen en deze te bespreken met mensen die je vertrouwt en die iets over het onderwerp kennen.

Hoe om de correcte laser of IPL te kiezen – deel een

Een van de meest voorkomende vragen die we bij LaserCollege krijgen is; welke machine moet ik kopen? Deze vraag heeft geen kort antwoord. Zelfs als het niet je eerste machine is die je koopt, blijft het een uitdaging om het goed te doen. In dit artikel zullen we enkele stappen onderzoeken die je moet nemen om tot een antwoord op deze vraag te komen.

De apparatuur die je in je kliniek of salon gebruikt, zijn hulpmiddelen die je nodig heeft om een bepaald resultaat te bereiken. Houd er rekening mee dat je verwachte resultaat en dat van je klanten niet hetzelfde zijn. Daarom kan je je beslissing over apparatuur niet baseren op de verwachtingen van de klant. Om op het punt te komen waarop je weet welke apparatuur het beste bij je past, stellen we meestal enkele denkoefeningen voor.

Het eerste dat je moet doen is, gaan zitten en nadenken over het eindresultaat dat je wilt bereiken met je kliniek, salon of spa. Stel je voor dat je het project hebt voltooid en dat je kliniek precies zo draait als je wilt. Schrijf in je dagboek op hoe de perfecte werkdag verliep.

Beschrijf de fysieke plaats, hoe ziet het eruit en hoe voel je zich, terwijl je in je gedachten door je kliniek wandelt? Je begroet je eerste klant van de dag, hoe is de interactie? Wat zegt de cliënt over de vorige behandeling? Wat zijn haar verwachtingen van deze en de komende behandelingen? ‘S Middags besluit je iets te eten in een plaats dicht bij je kliniek en terwijl je daar was, hoorde je iemand praten over je kliniek (ze raadde het haar vriend aan), wat zei ze?

Wanneer je dit eindbeeld in je hoofd hebt, is het gemakkelijker om een lijst te maken van de behandelingen die je in je kliniek wilt geven. Onthoud dat deze behandelingen je naar je einddoel zullen brengen. Als je een lijst met behandelingen hebt die je wil bieden, ben je gereed om te gaan kijken naar de apparatuur die je hiervoor nodig heeft.

Op dit punt in tijd ga je op het internet en begin je te kijken naar apparatuur die het beste bij je behoeften passen. Het enige is dat je een half uur later totaal overweldigd bent en dat alles wat je dacht te weten, regelrecht uit het raam ging.

Als je een nieuwe koper bent, is het beste wat je op dit moment kunt doen, je technische kennis van zowel behandelingen als apparatuur vergroten. Het geld dat je in dit stadium uitgeeft aan geschikte training, bespaar je vertienvoudigd wanneer je apparatuur gaat kopen.

Als je geen nieuwe koper bent, gaat dan zitten en denk na over de vorige machines die je hebben gehad. Teken twee kolommen op een pagina, één voor voordelen en één voor nadelen. Schrijf het merk en model (of de naam) van je laatste machine bovenaan en begin dan alles wat je leuk vond aan die machine onder voordelen op te lijsten. Voeg ook dingen toe die met deze machine goed hebben uitgepakt en die je niet had verwacht. Onder de nadelen noem je alles wat je irriteerde aan de machine en problemen die je hebt meegemaakt en waarvan je geen herhaling wilt. Doe deze oefening voor elke machine die je hebben gehad.

Als je eerder machines had gehad, denk dan na over de mensen/bedrijven die je hebben voorzien van apparatuur. Heb je een goede relatie opgebouwd met je leveranciers en hebben zij je goed van dienst kunnen zijn? Welke veranderingen in deze relatie zullen voor je een verbetering betekenen? Als je een vervelende ervaring heeft gehad met een leverancier, wat kun je dan doen om herhaling ervan te voorkomen?

Als het je eerste machine is die je wilt kopen, denk dan eens aan elke transactie met hoge waarde die je eerder heeft gedaan, zoals de aankoop van een voertuig of eigendom. Wat was er goed aan die leveranciers/agenten en wat niet?

Nadat je alle bovenstaande oefeningen heeft voltooid, bent je bijna klaar om een machine aan te schaffen. Het laatste stukje van de puzzel is je technische kennis. Je moet de behandelingsparameters die belangrijk zijn voor de behandelingen die je wil doen volledig begrijpen. Als je de behandelingsparameters kent en begrijpt, ben je klaar om een machine te kiezen.

De volgende keer zullen we enkele beloften bekijken die distributeurs en fabrikanten in hun marketingmateriaal doen. Wat betekent het echt voor je en hoe kun je weten of het waar is of niet?

Biomodulatie voor mannelijke kaalheid

Alopecia androgenetica, of ook wel mannelijke kaalheid genoemd, is een veel voorkomende aandoening die wereldwijd 50% van de mannen boven de 40 en 75% van de vrouwen boven de 65 treft. Kaalheid is een stressvolle ervaring voor beide geslachten, maar aanzienlijk meer verontrustend voor vrouwen.

Biomodulatie wordt vaak aangeboden als mogelijke oplossing voor androgenetische alopecia. Maar is het echt effectief en hoe werkt het?

Voor dit soort behandelingen wordt gebruik gemakken van lichttherapie met lage energie, en er zijn verschillende medische onderzoeken over dit onderwerp beschikbaar. De efficiëntie is gedurende vele jaren herhaaldelijk aangetoond.

De vraag is nu: hoe werkt het?

Uit een artikel gepubliceerd in 2013, Low-Level Laser (Light) Therapy (LLLT) voor de behandeling van haarverlies; Pinar Avci, MD, Gaurav K. Gupta, MD, PhD, et al. We leren dat:

“Laser phototherapy is assumed to stimulate anagen re-entry in telogen hair follicles, prolong duration of anagen phase, increase rates of proliferation in active anagen hair follicles and to prevent premature catagen development. The exact mechanism of action of LLLT in hair growth is not known; however, several mechanisms have been proposed. Evidence suggests that LLLT acts on the mitochondria and may alter cell metabolism through photodissociation of inhibitory nitric oxide (NO) from cytochrome c oxidase (CCO) (Unit IV in the respiratory chain of mitochondria), causing increased ATP production, modulation of reactive oxygen species, and induction of transcription factors such as nuclear factor kappa B, and hypoxia-inducible factor-1. These transcription factors in return cause protein synthesis that triggers further effects down-stream, such as increased cell proliferation and migration, alteration in the levels of cytokines, growth factors and inflammatory mediators, and increased tissue oxygenation. Moreover, NO is known to be a potent vasodilator via its effect on cyclic guanine monophosphate production and it can be speculated that LLLT may cause photodissociation of NO not only from CCO but also from intracellular stores such as nitrosylated forms of both hemoglobin and myoglobin leading to vasodilation and increased blood flow which was reported in several studies. Yamazaki and coworkers observed an upregulation of hepatocyte growth factor (HGF) and HGF activator expression following irradiation of the backs of Sprague Dawley rats with linear polarized infrared laser.”

Het betekent dat biomodulatie de actieve groeifase verlengt en voortijdige activering van de rustfase voorkomt. Het is ook mogelijk om terminalisatie van vellusharen te veroorzaken, waardoor terminale haargroei ontstaat.

Het geheim hier is om de behandeling zo vroeg mogelijk te starten wanneer toegenomen haaruitval en dunner wordend haar wordt opgemerkt en deze gedurende een langere periode aan te houden. Het kan tot wel 3 maanden duren voordat de resultaten zichtbaar zijn.

De meeste onderzoeken naar haargroei maakten gebruik van lasers of LED’s in het zichtbare rode spectrum van 620 nm tot 660 nm, als ook van fluence van tussen 5 mW/cm2 en 100 mW/cm2.

Behandelingen worden meestal goed verdragen en worden vaak omschreven als ontspannend. Een behandelingskuur kan worden gestart met drie behandelingen per week en vervolgens worden afgebouwd zodra de resultaten zichtbaar worden. Een continu onderhoud van één behandeling per week wordt aanbevolen.

Hoe om de Fitzpatrick-vragenlijst te gebruiken

Volgens Wikipedia, werd de Fitzpatrick huidtypeschaal in 1975 ontwikkeld door Thomas Fitzpatrick als een manier om de reactie van verschillende huidtypes op ultraviolet (UV) licht in te schatten. Het werd eerst ontwikkeld op basis van huidskleur om de juiste dosis UVA voor PUVA-therapie in te schatten, en toen de eerste tests op basis van alleen haar- en oogkleur voor sommigen leidden tot te hoge UVA-doses, werd het gewijzigd om het rapport van de patiënt op te nemen in de schattingen van hoe hun huid reageert op de zon. Het werd ook uitgebreid naar een breder scala aan huidtypes.

Tegenwoordig is de Fitzpatrick-schaal het standaardinstrument om de huid van een cliënt te beoordelen vóór laser- of lichttherapie. Het lijkt er echter op dat veel therapeuten problemen hebben met het interpreteren van de Fitzpatrick-schaal. De belangrijkste reden hiervoor is dat de termen die worden gebruikt om de huid te beschrijven subjectief zijn en daarmee samen het feit dat we niet gedurende ons hele leven constant op de schaal blijven. Het is mogelijk om een niveau omhoog of omlaag te gaan voor de meeste mensen die tussen type 2 en 4 vallen.

De Fitzpatrick-schaal vragenlijst wordt aanbevolen als een van de beste manieren om het huidtype van de cliënt te bepalen. Het blijft nog steeds aan te raden om het te combineren met een tweede verificatie, zeker voor therapeuten met minder ervaring.

Hoe om de Fitzpatrick-vragenlijst te gebruiken:

De vragenlijst bestaat uit twee reeksen vragen; genetische aanleg en reactie op de zon. Voor elke vraag moet je een waarde tussen 0 en 4 voor die vraag (antwoord) toekennen. Aan het einde van de vragenlijst tel je de verschillende waarden op om een totaal te krijgen.

De vragenlijst voor de Fitzpatrick-schaal.

Genetische aanleg:

Waarde 0 1 2 3 4
Jouw oogkleur? Lichtblauw, lichtgrijs, lichtgroen Blauw, grijs of groenHazelnootkleurig of lichtbruin Hazelnoot of lichtbruin Donker bruin
Bruinzwart
Je natuurlijke haarkleur? Sand, rood Blond Kastanje / donkerblond Donker bruin
Zwart
Kleur van niet-blootgestelde huid? Roodachtig Erg bleek Bleek met beige tint Lichtbruin Donker bruin
Heb je sproeten op niet-blootgestelde plekken? Veel
Meerdere Weinig
Heel min Geen

Reactie op blootstelling aan de zon:

Waarde 0 1 2 3 4
Wat gebeurt er als je te lang in de zon blijft? Pijnlijke roodheid, blaarvorming, afschilfering Blaarvorming, gevolgd door afschilfering Brand soms, gevolgd door schilferen Brandt zelden Brandt nooit
In hoeverre word je bruin? Niet of nauwelijks Lichte tint
Redelijke tint Bruin gemakkelijk Wordt snel donkerbruin
Wordt je bruin binnen enkele uren na blootstelling aan de zon? Nooit Zelden Soms
Vaak
Altijd
Hoe reageert je gezicht op de zon? Erg gevoelig
Gevoelig
Normaal Zeer resistent Nooit een probleem gehad

Tel de totale waarden voor elke sectie op voor je huidtypescore om je een betere evaluatie van je huidtype te geven.

Genetische aanleg ____

Reactie op blootstelling aan de zon ____


Totale huidtypescore ____

Totale huidtypescore Fitzpatrick huidtype
0 tot 6 Type 1
7 tot 13 Type 2
14 tot 20 Type 3
21 tot 27 Type 4
28 tot 34 Type 5
35+ Type 6

Controleer: welke van de volgende omschrijvingen past het beste bij je huidtype?

Omschrijving Huidtype
Brand altijd, bruin nooit Type 1
Brand altijd, bruin soms Type 2
Brand soms, bruin iets Type 3
Brand zelden, bruin met gemak Type 4
Matig gepigmenteerd, bruint heel gemakkelijk Type 5
Donker gepigmenteerd, brand nooit Type 6

Werken met gel

Gel gebruiken tijdens een behandeling is op zichzelf niet goed of slecht. Het gebruik van gel onder een misvatting van wat het eigenlijk doet, leidt onvermijdelijk tot een negatief effect op je resultaten. Het grootste voordeel van het gebruik van gel tijdens een laser- of lichtbehandeling is dat het de applicator soepeler over de huid laat glijden.

Het gebruik van een gel als koelmiddel voor epidermale bescherming is niet de meest efficiënte epidermale bescherming die je je klant kan bieden. Huidkoeling tijdens een fotothermische behandeling is vereist, om de hitte uit de opperhuid te verwijderen. Dit wordt het best bereikt door actieve koeling. Het kan de vorm hebben van een huidkoeler op water- of luchtbasis of zelfs een ijspak. Door dit type huidkoeling te gebruiken, kan de hitte worden onttrokken en verwijderd uit de opperhuid. Een alternatief is ook cryogene koeling. Bij deze manier van koelen wordt de huid vlak voor en na het verwarmen gekoeld.

Door gel als huidkoeler te gebruiken, wordt de hitte niet verwijderd. Het creëert een laagje op de huid waar de hitte naartoe gelei. Maar dan zit de hitte vast in de gellaag. Naarmate de behandeling vordert, wordt er steeds meer hitte vastgehouden in de gellaag, waardoor de algehele epidermale temperatuur toeneemt. Dit proces kan worden omgekeerd als je gel combineert met een vorm van actieve huidkoeling.

Een andere reden waarom sommige therapeuten geloven in de noodzaak van gel, is voor geleiding. Dit is een idee dat is afgeleid van technologieën zoals echografie en microstroom, waarbij geleiding van het grootste belang is. Bij lichttherapie is absorptie van licht van het grootste belang. Elke barrière tussen de applicator en de huid (of het doelwit) kan de absorptie negatief beïnvloeden.
De gellaag reflecteert en breekt het licht. Afhankelijk van de gebruikte golflengte en type gel kan het ook wat energie opnemen.

Om mee af te sluiten. Als je gel gebruikt, kun je het beste de dunste mogelijk laag gel gebruiken om minimale interferentie met je behandelresultaten te garanderen. Wanneer je actieve huidkoeling gebruikt in combinatie met gel, is het belangrijk om te onthouden dat je steeds tijd nodig hebt om de koeling effectief te laten zijn. Indien je een applicator met ingebouwde huidkoeling hebt die je met gel over de huid laat glijden, moet je meer tijd laten om een bepaald gebied voldoende te laten afkoelen.